Techniek toernooi basisschool – Bellen
blazen - klas OD Montessorischool Oegstgeest
verslag experiment
uitgevoerd met 3 kleine groepjes leerlingen op 17 maart, 22 maart en 7april
als het lukt om
een bel te blazen......
.............dan moet ie het liefst
ook gevangen worden!
“Zijn jullie
uitvinders?”
Ja, ik ben Professor Schroefje Los!” (Jan)
...... en ik heb
in het bad in het koffieapparaat beesten gedaan en daarna met zo’n ding, een
trechter,
water er in gedaan – en toen kwam het er echt uit! (Melle)
“Hebben jullie wel eens bellen geblazen?” Jaaahhh!
(allemaal)
“....en hoe doe je dat?”
Je moet het soppen, er in doen, en dan voor je houden en
blazen (Luna)
“....en wat heb
je nodig om bellen te blazen?”
Je hebt zeep en water en sop nodig, en een lange staaf met
een rondje (Micha)
Spul heb je nodig, en een rondje met een onderkantje en nog
een KLEIN rondje (Patrick)
Een doosje (Jan) - Ja, en aan het dopje zit een rondje (Tadau)
“.... teken eens op het bord hoe het bellenblaas-dingetje
er uit moet zien..........”
Rozana Robin Jiahan Sophie Patrick Luna
(kijkend naar de plastic lepels die op tafel liggen om
het sopje mee te roeren)
............of kan je niet de lepel kapotknippen? (Robin)
de kinderen krijgen stukken ijzerdraad en messingdraad om
zelf vormen mee te maken om bellen door te blazen – het kost ze vaak moeite om
het (onbekende?) materiaal naar hun hand te zetten
ze zien er van alles in: .....een dino,
een soort ei, een stafje van Sinterklaas (meest linkse tekening)
“hoe zullen we
het sop maken?”
met water een zeepsop.... (kinderen) “.......čn een paar druppels van ‘n specaal
spulletje, glycerine!”
de
kinderen vullen ieder een klein bakje half met water,
ze doen er 2
eetlepels afwasmiddel in (elk kind ‘n ander merk),
krijgen ieder
een paar druppels glycerine en roeren het ‘sop’
ze beginnen enthousiast bellen te blazen, sommigen heel
hard en andere heel precies blazend
als het lukt om een bel te blazen proberen veel kinderen
de bel op te vangen met het ‘vormpje’
met sommige sopjes lukt het makkelijker om bellen te
blazen dan met andere,
de kinderen
hebben dat zelf heel goed door,
wanneer ze met het sopje van een ander mogen proberen
blijven dezelfde sopjes ‘favoriet’
(wanneer ze tevreden zijn met hun eigen sopje, hebben ze
weinig animo om een ander te proberen)
de vorm van het zelfgemaakte ‘rondje-met-een-stokje’
lijkt weinig uit te maken,
ze doen het
allemaal wel – ook het gebruiken van elkaars vormpje
boeit niet
“Zullen we een
grote bel proberen te blazen, met een heleboel sop en een grote vorm......?”
de
kinderen willen eigenlijk gewoon doorgaan met bellen blazen,
het
maken van meer sop en het in een grote teil mengen daarvan vinden ze wel leuk –
ze proberen direct om met hun eigen vormpje met het sop
in de grote teil ook weer bellen te blazen
alternatieve, beter hanteerbare materialen bleken:
elektriciteitsdraad
(koper met een kunsstof laagje er omheen),
twee in elkaar gedraaide, dunne
messingdraden,
en:
gewoon een enkele messing- of ijzerdraad werkt ook
de grote vormen die de kinderen ZELF maken, zijn kronkelig
en vooral: lastig plat te krijgen
(wat nodig is om
ze in de laag zeepsop in de grote teil te kunnen onderdompelen)
grote bellen blazen lukt
alleen de derde keer –
bij de eerste groep lukt het helemaal niet, bij de tweede
groep lukt het om ‘tunnels’ te maken
of een zeepvlies dat op en neer bolt in de
grote ring –
de bellen
sluiten zich niet, knappen voordat ze sluiten...........
pas bij de derde groep ontstaan er soms grote bellen,
met name met kleinere ‘grote’vormen, al dan niet
omwikkeld met zogenaamd binddraad
maar het
allerbelangrijkste voor het blazen van grote bellen blijkt: een goed sopje!
“Welke kleur
hebben de zeepbellen?”
wit...... (vergelijkend met de witte plastic lepels).....nee,
onzichtbaar! .....eh....doorzichtig! (Jiahan)
ik zie op
sommige bellen een raampje met licht er op, dat is wit! (Robin)
Begeleiders bellenblazen klas OD
(Heleen Vogel)
Marjolein Mellema,
Suzanne Fischer
Foto’s: Anneke Rosingh
Verslag: Suzanne Fischer
Coördinator Techniek Toernooi
Montessorischool Oegstgeest:
Arnoud Visser, 071-5156150, arnoud@science.uva.nl
Informatie over “World Year of Physics 2005” – Techniektoernooi:
http://home.hetnet.nl/~physar onder basisschoolwedstrijd
50 ml afwasmiddel
175 ml koud water
5 druppels glycerine - voorzichtig mengen, niet laten schuimen van: www.speelzolder.com
1 deel afwasmiddel
20 delen kalkvrij water (gedemineraliseerd water)
0.1 deel glycerol (glycerine) van: www.vmbolab.nl
60 ml natriumlaurylethersulfaat 30% (verkrijgbaar via de_drie_heksen@hotmail.com)
20 ml water
20 ml glycerine (evt. 20ml extra toevoegen voor grote bellen) van: de _drie_heksen@hotmail.com
Woolite
Gedemineraliseerd water
Glycerine van: www.wetenschap.nl
2 liter water
100 gr suiker (opgelost) van: www.erdkamp.nl
150 ml groene Dreft (afwasmiddel)
5 tot 10 gr behangplaksel goed roeren, 24 uur laten staan – af en toe roeren
Oegstgeest, 12 april 2005