Als een van de schakels in de keten een vertraging heeft kan zelfs een ervaren reiziger echter in de problemen komen. Het reisschema zal dan ter plekke moeten worden bijgesteld. De reiziger moet dan onderweg via (mobiele) apparaten de actuele informatie over de afwijkingen ten opzichte van de dienstregelingen kunnen ophalen. Deze dynamische informatie moet door de vervoersbedrijven continu aangepast en beschikbaar gesteld worden, liefst op een centrale plaats. Dit vereist samenwerking tussen de vervoersbedrijven. Of, in het geval van Vrienden OV, door middel van samenwerking tussen de klanten van de vervoersbedrijven, de reizigers. De VriendenOV-site is te vinden op het adres:
Op deze pagina proberen we het idee achter Vrienden OV duidelijk maken,
en daarvoor zullen we een kleine situatieschets geven.
Mathieu heeft zich eerst geconcencentreerd op een nog gebruikersvriendelijke
variant, namelijk waar de huidige positie wordt doorgegeven zoals opgegeven
door een GPS-ontvanger. Tegenwoordig is zo'n GPS-ontvanger reeds verkrijgbaar
als insteekkaart van een PocketPC. In de rest van het artikel zullen we
beschrijven hoe dit in zijn werk gaat.
Als de gebruiker het openbaar vervoer voor het woon-werk verkeer gebruikt,
zal hij bijna dagelijks een op een bepaalde tijd een vast traject afleggen.
Dit kan hij opgeven via de web-interface (zie figuur 2). Als deze reiziger
nu om 19.30 opbelt, neemt het systeem aan dat hij zich op dit traject bevindt,
en vult waar mogelijk WAP-menu's met deze data reeds in. Als de reiziger
zich ergens anders bevindt, kan hij deze aannames natuurlijk altijd corrigeren.
Verder kan deze data gebruikt als er informatie wordt gevraagd over
dit traject. Echter, hiermee wordt met een waarschijnlijkheid gewerkt.
Als er andere reiziger zich net met de telefoon heeft gemeld dat hij zich
op dit traject bevindt, wordt dat het telefoonnummer van de andere reiziger
als eerste genoemd. Sterker, er wordt bijgehouden op welk tijdstip een
reiziger zich waar meldt. Als dit niet overeenkomt met de opgegeven trajecten,
dan wordt de waarschijnlijkheid van de opgegeven trajecten verlaagd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Echter, Vrienden OV geeft deze informatie niet meteen. U moet eerst
inloggen, en doorgeven waar u bent, zodat Vrienden OV ook uw nummer door
kan geven aan andere reizigers. Dat doorgeven waar u bent wordt zo makkelijk
mogelijk gemaakt, met behulp van de informatie reeds eerder opgegeven (bijvoorbeeld
op de internet-site). Als u heeft verteld waar u bent, kan ook de selectie
van vervoermiddel waar u medereiziger zoekt makkelijker worden gemaakt.
Daarnaast is het toevoegen, veranderen en verwijderen van een traject
iets dat ook onderweg moet kunnen. Een reistraject opgeven is vanuit het
oogpunt van Vrienden OV een interessante functies om die overal aan te
bieden. Hoe meer reizigers trajecten opgegeven terwijl ze op weg zijn,
hoe beter het systeem werkt. Maar de gebruiker moet hiervoor veel informatie
invoeren wat lastig is. Een onderdeel van een traject veranderen is echter
niet veel werk
Uit de screendumps kan men zien dat technisch het zeker mogelijk is om Vrienden OV met een WAP-telefoon te benaderen, doch dat dit toch nog zeer veel handelingen vergt. Gedeeltelijk zijn dit de beperkingen van de huidige mobiele telefoons. De schermpjes waarop informatie getoond moet worden zijn erg klein. Ook wordt er nog geen kleur ondersteunt. Een rijke interface met veelgekleurige afbeeldingen, heel veel informatie en scripts die veel grafische en navigatie mogelijkheden bieden zijn dus niet mogelijk.
De schermen kunnen erg weinig informatie in één keer tonen. Hoewel de mogelijkheden van mobiele telefoons steeds uitgebreider worden, zal de grootte van de schermen waarschijnlijk nog lang klein blijven. Om namelijk handzaam te blijven is er geen ruimte om een groot scherm in te bouwen, en een groot scherm kost veel van de batterijen. Ook technisch is dit niet mogelijk, een opvouwbaar scherm is nog niet beschikbaar. Ook zal hierdoor de draagbaarheid van het apparaat duidelijk minder zijn. Gebruikers van kleine schermen moeten dan ook erg veel scrollen. Om het scrollen te beperken moet de hoeveelheid informatie op de pagina beperkt zijn. Daarvoor moeten de getoonde pagina's een goede structuur hebben, zodat de gebruikers zichzelf goed kunnen oriënteren.
Wat onze toepassing echter nog het meeste opbreekt, is dat de bediening
van een mobiele telefoon niet erg gemakkelijk is. Een mobiele telefoon
heeft slechts tien toetsen waarmee letters en getallen moeten worden ingevoerd.
Daardoor kan men niet verwachten dat de gebruiker veel informatie zal intypen.
Het opgeven van de huidige traject vanaf nul is dan ook duidenlijk te veel
gevraagd. Men kan alleen bevestigingen en kleine correcties van de WAP-gebruiker
verwachten.
Bij het inloggen hoeft dan slechts het telefoonnummer, wachtwoord en
de huidige GPS-data te worden gegeven (zie figuur 8), en kunnen de andere
schermen van figuur 4 achterwegen blijven.