Algemeen
TNO
Defensie en Veiligheid (D&V) voert onderzoek uit voor zowel het
Ministerie van Defensie als civiele overheden en industriële
opdrachtgevers. We richten ons op Defensie in de volle breedte van haar
activiteiten. Op het gebied van veiligheid ligt het accent op de
bestrijding van criminaliteit, calamiteiten en terrorisme. Daarnaast
werkt TNO Defensie en Veiligheid voor de luchtvaart en de maritieme
sector.
Een van de onderzoeksspeerpunten betreft de koppeling van planningssystemen
en simulaties. Via zulke koppelingen kunnen plannen en opdrachten, door
crisis commandanten opgesteld, door simulaties worden uitgevoerd. Op
deze wijze kunnen plannen eerst worden beoordeeld alvorens
daadwerkelijk te worden uitgevoerd, wat letterlijk mensenlevens kan
schelen.
Een plan of opdracht zoals nu opgesteld m.b.v. een militair of
civiel commando systeem kan nu niet door simulaties uitgevoerd worden.
Het plan of de opdracht moet eerst handmatig worden omgezet naar een
exacte formulering alvorens deze verder kan worden verwerkt in een
simulatie. Tot nu toe kost dat vele dagen, waardoor de praktische
toepassing van een simulatie beperkt wordt. Dit proces willen we
terugbrengen tot minuten of seconden. Bij dergelijke transformaties
kunnen Intelligent Agents en AI een belangrijke rol spelen.
Het onderzoek richt zich op het gebruik van de C-BML taal in
simulaties met Agents. De taal wordt gebruikt om enerzijds de
opdrachten te beschrijven die vanuit de plan
systemen aan de simulaties moeten worden gegeven en anderzijds om de resultaten
vanuit de simulatie terug naar het plan systeem te sturen. Bij TNO
dragen verschillende projekten bij aan de ontwikkeling van deze taal,
onder meer in internationale werkgroepen van de NATO en de SISO
organisatie.
De afstudeeropdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling
Modellering en Simulatie.
Wat houdt de opdracht in?
Voor het omzetten van C-BML opdrachten in simulatietaken moet
een (of wellicht meerdere) intelligent agent worden ontworpen die
bepaalde opdrachten interpreteert en vertaalt. De opdrachten zullen in
eerste instantie van dien aard zijn dat de simulatie ze tamelijk
rechtstreeks zal kunnen uitvoeren (b.v. “verplaats een brandweerwagen”).
Bij de uitvoering zullen de agents dan wel rekening moeten houden met veranderingen
in het plan, bijvoorbeeld omdat een brug niet begaanbaar blijkt en er
daarom een alternatieve route gevonden moet worden. Later in de
opdracht zal het doel worden toegevoegd om “commandant-agents” te
bouwen die meer abstracte opdrachten op hoger niveau (“red eerst de
mensen, bestrijd dan de brand”) kunnen vertalen naar series opdrachten
op lager niveau (“blus met wagen X op plaats Y”).
De agents zullen worden gekoppeld
aan een bestaande simulator op TNO. Op deze manier ontstaat er een
soort strategy-game. De agents zullen acteren in
een scenario waarmee kan worden aangetoond dat de plannen uitgedrukt in
C-BML tesamen met de Agents tot een realistische aansturing van een
simulatie kan leiden.
Uiteindelijk lever je de agents op als werkend prototype en
geef je aan hoe C-BML gebruikt kan worden in het simuleren van plannen
en waar verbeteringen mogelijk zijn. Ook beargumenteer je welke agent
omgeving met de bijbehorende AI het meest geschikt is voor het gebruik met
C-BML.
Wat vragen we van jou?
§
Kennis van Agents en AI technieken
§
Goede vaardigheden in het bouwen van software in
Java
§
Een proactieve houding, waarbij je het leuk vind
je eigen ideeën in te brengen
Wat bieden we jou?
Een
interessante en uitdagende opdracht waarbij je je mag bezighouden met state
of the art technieken voor het aansturen van simulaties. Je werkt samen
met een team van ervaren onderzoekers en ontwikkelaars, die met
vergelijkbare onderwerpen bezig zijn. Als het werk je goed bevalt, is
er een grote kans dat je bij TNO Defensie en Veiligheid zult kunnen komen
werken.
Geďnteresseerd?
Voor meer informatie neem je
contact op met:
Dhr. Erik Borgers
Telefoon: 070 3740154
E-mail: erik.borgers@tno.nl
Of stuur je solliciatiebrief en
je CV naar Nienke Schilstra, instroom-DenV@tno.nl (tel: 070
3740396)
|