Research Practicum

Vakcode:

NA307063

Semester:

Het Research Practicum vindt plaats in het derde blok (het 'januari-blok' van 4 weken) van het eerste semester van het tweede studiejaar, van ma 7 januari tot en met vr 18 januari.

Bestemd voor:

2e jaars bachelor Natuurkunde.

Inschrijven:

Het is noodzakelijk om je voor het Research Practicum in te schrijven. Op basis van deze inschrijving wordt het practicum ingericht. Het moet tijdig bij ons bekend zijn hoeveel en welke experimenten er voor de practica nodig zijn. De meeste practicumopstellingen worden namelijk onttrokken aan het onderzoek dat op de instituten gedaan wordt. Dit houdt helaas dan ook in: 'niet inschrijven' = 'niet mee kunnen doen'.
Richt voor de inschrijving een mailtje naar T.W Hijmans, email hijmans@science.uva.nl .
Voeg hierbij een lijstje toe met minstens vier experimenten, in volgorde van je voorkeur.
Je zult bij twee experimenten ingedeeld worden, op twee verschillende instituten.
Je kunt ook aangeven met welke partner je wilt samenwerken.
De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. Dit betekent dat je voorkeur niet altijd gehonoreerd kan worden, wanneer een experiment vaker gekozen wordt.

Indelingen:

Op grond van de inschrijving en de daarbij door jou opgegeven voorkeuren word je bij twee experimenten ingedeeld. Let goed op de indeling: het hangt van het experiment af op welk instituut je moet zijn!

Zie de groepsindeling om de groepsindeling te bekijken, zodra deze beschikbaar is.

Aantal studiepunten:

Voor het vak Research Practicum (twee experimenten) bedraagt het aantal studiepunten 3 EC.

Voorkennis:

Kennis van de stof van NP1 en NP2 is in ieder geval noodzakelijk.
Voor zover extra voorkennis benodigd of gewenst is, wordt dat bij de beschrijving van de experimenten per experiment aangegeven.

Adressen en locaties:

Voor WZI:
Van de Waals-Zeeman Instituut
Valckenierstraat 65-67
1018 XE, Amsterdam
tel.: 020 525 6334 (secretariaat).

Voor NIKHEF:
Instituut voor Hoge Energie Fysica (Nationaal Instituut voor Kern- en Hoge-Energie Fysica)
Kruislaan 409
1098 SJ Amsterdam
tel: 020 592 5003 (secretariaat) of 020 592 5088 (M. Vreeswijk).
Het Instituut is per openbaar vervoer te bereiken met tramlijn 9 of buslijn 67.(Zie ook How to reach NIKHEF).
Let op!! Houd rekening met extra looptijd voor het bereiken van het laboratorium.

Voor MedFys-AMC:
Medische Fysica Academisch Medisch Centrum
Meibergdreef 9
1105 AZ Amsterdam-Zuidoost
tel: 020 566 5200 (secretariaat)
Het AMC is per openbaar vervoer te bereiken met de metrolijnen 51 en 54 (Geinlijn).
Let op!! Houd rekening met ca. 15 min looptijd van het metrostation naar het laboratorium.

Voor AMOLF
FOM Institute for Atomic and Molecular Physics
Kruislaan 407 Amsterdam
Tel. +31-20-6081234

Voor SRON en Astron-Westerbork volgt de informtaie later.

De eerste gezamenlijke bijeenkomst vindt plaats op maandag 7 januari 2007 om 9.00 precies in
voor het WZI: de zaal J/K 3.88 van het WZI.
voor het NIKHEF: bij de balie van de receptie of de koffiekamer op de begane grond.
voor MedFys-AMC: kamer L.088 (bouwlaag O, vanuit de hoofdingang op niveau blijven en helemaal naar achter doorlopen tot in gebouw L).
Voor SRON en Astron-Westerbork volgt de informtaie later.

Contactpersonen:

Dr T.W. Hijmans (Tom), coördinator Algemeen en WZI, Valckenierstraat 65, kr J/K 1.61 tel.: 020 525 6389,
email: hijmans@science.uva.nl

Dr M. Vreeswijk (Marcel), coördinator NIKHEF, Kruislaan 409, kr H243, tel.: 020 592 5088,
email: h73@nikhef.nl

Prof. dr M. Bonn (Mischa), coördinator AMOLF, Kruislaan 407, tel.: 020-6081234,
email: M.Bonn@amolf.nl

Dr B.P.F. Dirks (Bob), coördinator SRON,
email: B.P.F.Dirks@sron.nl

Dr J. Hessels (Jason), coördinator Astron-Westerbork,
email: jhessels@science.uva.nl

Dr M.G.C. Aalders (Maurice), coördinator MedFys-AMC,
email: m.c.g.aalders@amc.uva.nl

Verslaggeving:

Iedere student maakt over één experiment een verslag en geeft over het andere een mondelinge presentatie.

homepage

Opmerkingen, dode links, fouten of onvolkomenheden s.v.p. melden aan C.L. Vlaanderen.