Microschaalexperimenten
Informatie
Practicum belangrijker dan ooit
Leerlingenpracticum
Microschaalexperimenten
Van macro naar micro
Het glaswerk
Het onderwijsmateriaal
Deelname aan het project
Kosten
De voordelen op een rij
Meer weten?
Practicum belangrijker dan
ooit
In de nieuwe Tweede Fase van het voortgezet onderwijs zal meer dan nu het
geval is nadruk worden gelegd op de praktische vaardigheden en de zelfstandigheid
van leerlingen. Zo moeten de leerlingen voor het vak scheikunde een examendossier
aanleggen, waar practica, praktische opdrachten en een profielwerkstuk
met een zelfstandige onderzoeksopdracht deel van uit maken.
Leerlingenpracticum
Ontwikkeling van de praktische vaardigheden en de zelfstandigheid van leerlingen
kunnen bevorderd worden door demonstratieproeven te vervangen door een
leerlingenpracticum. Het is echter bekend dat weinig docenten hun leerlingen
een organisch-chemisch practicum laten doen. Veelal omdat de risico's te
groot worden geacht, de proeven niet binnen een lesuur passen, of omdat
onvoldoende glaswerk beschikbaar is. Daardoor blijft dit maatschappelijk
belangrijke deel van de scheikunde voor het practicum onbereikbaar. Een
gevolg is dat het praktisch schoolexamen vaak beperkt blijft tot analyse
van waterige oplossingen.
Microschaalexperimenten
Wereldwijd is een zogenaamde microscale movement in opkomst. Het
idee hier achter is simpel: voer bestaande leerlingenproeven op kleinere
schaal uit en bespaar op het chemicaliëngebruik. Dit spaart in de
kosten, is veiliger voor leerlingen en geeft aanzienlijk minder afval.
Bovendien verlopen processen een stuk sneller zodat ook - trager verlopende
- organische syntheses als leerlingenproef beschikbaar komen. Demonstratieproeven
kunnen dan plaats maken voor zelfstandig experimenteren door de leerlingen,
zonder dat het chemicaliëngebruik toeneemt. Deze Microschaalexperimenten
vinden meer en meer ingang op de practica. Docenten in het voortgezet en
hoger onderwijs ontwerpen hun eigen experimenten op microschaal en glasfabrikanten
komen met hun microschaalglaswerk op de markt.
Van macro naar micro
In een gezamenlijk project willen het Communicatie Centrum Chemie (stichting
C3) en de Universiteit van Amsterdam Microschaalexperimenten
in het voortgezet onderwijs introduceren, te beginnen bij havo en vwo en
uit te breiden tot vbo en mavo. Het gaat om een nationaal project, met
financiële steun van overheid en chemische industrie, en inhoudelijke
steun van SLO en Cito. In dit project worden sets microschaalglaswerk voor
een lage prijs aangeboden, samen met werkboekjes voor de leerlingen. Het
onderwijsmateriaal sluit aan op de meest gebruikte schoolboeken. Daarmee
wordt het mogelijk dat leerlingen zelfstandig, veilig en schoon, organisch-chemische
experimenten doen. Daarnaast worden de docenten en TOA's bijgeschoold in
het gebruik van Microschaalexperimenten.
Het glaswerk
Het microschaalglaswerk wordt geleverd door Kontes. Dit glaswerk is betaalbaar
en maakt gebruik van flexibele koppelingsstukken, waarmee leerlingen eenvoudig
zelf opstellingen kunnen bouwen. Alle gebruikelijke handelingen zijn ermee
uit te voeren: refluxen van reactiemengsels en het scheiden van reactieproducten
door middel van destillatie, sublimatie, kristallisatie of kolomchromatografie.
Opmerkelijk is dat waterkoeling niet nodig is: dus geen kranen, slangen
en afvoer nodig. Door de relatief dikke glaswand en het lage gewicht is
het glaswerk in hoge mate breukbestendig. De duurzaamheid van het glaswerk
is gebleken tijdens jarenlang gebruik op universitaire practica. Het microschaalglaswerk
is verpakt in een handig koffertje.
Klik op de afbeelding voor een
beschrijving van het microschaalglaswerk
Elke set gaat vergezeld van een door ons ontwikkeld zandbad. Deze warmtebron
is goedkoop, veilig en snel. Een stopcontact is alles wat nodig is om aan
de slag te gaan: een zuurkast is vrijwel nooit nodig.
Klik op de afbeelding voor een
artikel over het verwarmingsapparaat
Het onderwijsmateriaal
Bij elke set microschaalglaswerk worden twee losbladige werkboekjes geleverd,
waarin verschillende Microschaalexperimenten beschreven worden. De Microschaalexperimenten
sluiten aan bij de meestgebruikte schoolboeken: voor demonstratieproeven
worden leerlingproeven beschreven, en daar waar geen proeven staan worden
suggesties gedaan. Bij de keuze van Microschaalexperimenten worden Chemie
en
Chemie overal als uitgangspunt genomen, en wordt aangegeven op welke
eindtermen uit het nieuwe examenprogramma de proeven betrekking hebben.
In de loop van de komende jaren zal deze reeks voortdurend worden uitgebreid.
Door de geringe populariteit van het organisch-chemische practicum bevatten
de betreffende hoofdstukken weinig leerlingenproeven. Daarom starten we
met organisch-chemische experimenten, maar we zullen ons daar niet toe
beperken: ook anorganische, analytische en fysisch-chemische Microschaalexperimenten
kunnen met het microschaalglaswerk worden uitgevoerd. Bij de verdere ontwikkeling
van onderwijsmateriaal houden we rekening met de wensen van de gebruikers.
Het onderwijsmateriaal levert dus een uitbreiding van het proeven-repertoire
van elke docent. De educatieve uitgeverijen hebben grote belangstelling
voor Microschaalexperimenten; te verwachten is dat hun nieuwe uitgaven
Microschaalexperimenten zullen bevatten.
De eerste versie van het onderwijsmateriaal bevat naast oefeningen met
het verwarmingsapparaat de volgende experimenten:
Algemeen
A1 Standaardopstellingen: Verhitten van een vloeistof
A2 Standaardopstellingen: Destillatie
A3 Standaardopstellingen: Kookpuntbepaling
Scheidingsmethoden
B1 Destillatie: Winning van alcohol uit een alcoholische drank
B2 Gefractioneerde destillatie: Scheiding van een mengsel van methylbenzeen
en cyclohexaan
B3 Sublimatie: Scheiding van een mengsel van koolstof en benzeencarbonzuur
B4 Kolomchromatografie: Scheiding van kaliumpermanganaat en kaliumdichromaat
Eigenschappen van stoffen
C1 Verschillende koolwaterstoffen
C2 Verschillende reactietypen: Reacties tussen broom en koolwaterstoffen
C3 Het onderscheiden van isomeren: Twee verschillende stoffen met formule
C4H10O
C4 Het onderscheiden van isomere alcoholen
Eigenschappen van reacties
D1 Gebruik van een katalysator: De bereiding van 1-butylethanoaat
D2 Bepaling van de evenwichtsconstante van een verestering
D3 Beïnvloeding van een evenwicht: Zuur-gekatalyseerde "azeotropische"
verestering
Syntheses
E1 Esters: geuren en smaken
Deelname aan het project
Deelnemers aan het project Microschaalexperimenten krijgen een docentenhandleiding
en worden geïnstrueerd in het gebruik van het glaswerk. In de docentenhandleiding
komt het gebruik van het microschaalglaswerk en het verwarmingselement
aan de orde, en worden de Microschaalexperimenten toegelicht alsmede hun
plaats in het curriculum. De instructie voor docenten en TOA's, zal zoveel
mogelijk regionaal verzorgd worden en zal een dagdeel in beslag nemen.
Daarmee is het niet afgelopen: deelnemers blijven daarna alle aanvullingen
op het onderwijsmateriaal ontvangen. Daarnaast is er een gebied Microschaalexperimenten
op ChemNet (mse) en deze site op het World Wide Web, waar ervaringen kunnen
worden uitgewisseld en de nieuwste ontwikkelingen worden gemeld.
Kosten
Microschaalexperimenten zijn goedkoop door de lage prijs van het microschaalglaswerk
in vergelijking met het gebruikelijke glaswerk, door het geringer chemicaliëngebruik
en door de beperkte eisen aan een practicumlokaal. Dankzij subsidies van
de overheid (de ministeries van economische zaken, onderwijs en milieu)
en het bedrijfsleven (de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie)
is het mogelijk om tot begin 1998 tegen een voordelige prijs mee te doen.
Mocht de aanschaf van het benodigde aantal sets (een set per tweetal leerlingen)
dan toch nog te zwaar op de budgetten drukken, dan is het dankzij subsidie
van de Universiteit van Amsterdam mogelijk de betaling tegen een lage rente
over drie termijnen uit te smeren. Zie de prijslijst
voor details.
De voordelen op een rij
-
uitbreiding van het proeven-repertoire.
-
lager chemicaliëngebruik, dus goedkoper.
-
lagere afvalproductie, dus minder milieubelastend.
-
kleinere hoeveelheden chemicaliën, dus veiliger voor leerlingen.
-
sneller verlopende processen, dus meer mogelijkheden voor organische proeven.
-
opstellingen zijn eenvoudig door leerlingen zelf te bouwen, dus meer mogelijkheden
voor zelfstandig practicum.
-
geen waterslangen voor koeling en geen aardgas nodig. Zelfs een zuurkast
is voor de meeste experimenten overbodig. Een stopcontact is voldoende.
-
het glaswerk is goedkoop en door de kleine afmetingen praktisch onbreekbaar,
dus besparing van kosten voor de scholen.
-
een veilig, snel en goedkoop verwarmingselement.
-
automatische toezending van aanvullingen op het onderwijsmateriaal
-
gunstige financieringsmogelijkheden
Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Stichting MicroC3hem
Nieuwe Achtergracht 129
1018 WS Amsterdam
Telefoon: 020-5256583
Fax: 020-5256586
E-mail: micro@chem.uva.nl
Gepubliceerd op 16 mei 1997