Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel


(Bespreking door Anita K., 23 november 2000)

Besproken nummer: ‘Oktober 2000’

Algemeen
Nederlandstalig blad, verschijnt drie keer per jaar in januari, mei en oktober. Uitgave van de stichting Chemie Aktueel.
Lay-out: heel rustig, zwart/wit met een gekleurd infobulletin in het midden.
Hoofdredacteur is Miek Scheffers-Sap, bekend als mede-auteur van “Chemie”. Overige redactieleden zijn: Godfried Ossenkoppele, Pieter Das, Toon de Valk, Astrid Bulte en er zijn twee correspondenten.
Er zijn geen advertenties opgenomen. Op de binnenkant van de voorpagina staan de instanties en bedrijven die Chemie Aktueel mogelijk maken, nl. KUN, UU, TUE, UvA, DSM en Zeneca Resins.
Naast Chemie Aktueel bestaat ook: Exaktueel, Geoaktueel en Bio-aktueel.

Doelgroep
Scheikundedocenten middelbare school onder- en bovenbouw. Zeer nuttig bij het samenstellen van toetsen en PTA’s. Chemie Aktueel maakt gebruik van krantenartikelen, tijdschrift-artikelen, folders e.d. Hierbij zijn opdrachten gemaakt. De inhoud van de artikelen zijn meestal positief nieuws wat betreft de scheikunde, “al zullen rampen niet ongemerkt aan het tijdschrift voorbij kunnen gaan”.

Inhoud
De onderwerpen zijn heel gevarieerd en bijv. in het oktobernummer waren dat: poetsen met Cola, cubaan, thee, bolbliksem, goudsmid als beroep, brandstoffen, milieu etc. Alle behandelde onderwerpen staan op de voorkant. De vragen bij de artikelen worden bedacht door diegene die het artikel ingestuurd heeft en eventueel aangepast door de redactie. Vragen kunnen bijvoorbeeld zijn: wat betreft de naamgeving van zoutzuur worden in het artikel twee fouten gemaakt. Welke? Ook kan een artikel een inleiding zijn op een typische schoolscheikundevraag als: geef de molecuulformule van lactose, bij een artikel over een melkzuurfabriek.
Achterin het blad staan de behandelde onderwerpen opgesomd met daarbij het examendomein en subdomein waar de vraag in past, de vaardigheden die gevraagd worden van de leerling en de begrippen die gebruikt worden. Ook wordt gemeld voor welke klas het onderwerp met de vragen bestemd zijn. Deze opsomming wordt ook gedaan voor de onderwerpen in de drie voorgaande nummers van Chemie Aktueel.

Voorbeeld van een artikel met vragen (januari 2000)
“Fosfor op het strand Vlissingen”
Artikeltje uit NRC ’99 waarin verteld wordt dat de brandweer het strand afzoekt naar fosfordeeltjes die daar aan zijn aangetroffen en waarschijnlijk afkomstig zijn uit oude munitie.

Vragen:
1. Leg uit waarom fosfor spontaan kan ontbranden.
2. Waardoor is de fosfor uit de oude munitie niet eerder verbrand.
3. Bij de verbranding van fosfor ontstaat P2O5. Noteer de kloppende reactievergelijking voor de verbranding van fosfor.
4. Welk advies kan de brandweer het best geven aan strandbezoekers
5. Etc.

Inhoud van het gekleurde infobulletin middenin
Info van de Scheikunde faculteiten van de diverse universiteiten over voorlichtingsdagen e.d., info van het VNCI, KNCV, chemische bedrijven bijv. open dagen, congressen, stichting C3 over lespakketten en wat reclame over chemie boeken en CD-roms.

Historie van Chemie Aktueel
Begin 1989, uitgave van de KPC, Katholiek Pedagogisch Centrum, door Miek Scheffers-Sap en Toon van de Valk. Eerste nummer was heel simpel, gestencild iets, leek een soort schoolkrant. Opzet was exact hetzelfde, alleen veel kleinere inhoud. Geen infobulletin.
Nu aan de vierde uitvoering van de voorpagina bezig. Sinds ’98 staan de onderwerpen op de voorkant.
De prijs is nu HFL 40,- per jaar.

Conclusie: Absolute aanrader voor iedere scheikunde docent!




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel


(Bespreking door Bas Z., 6 december 2001)

Nummer 30, Jaargang 10, mei 1999. Uitgave stichting Chemie Aktueel.

Chemie Aktueel is een blad wat geproduceerd wordt door het Universitair Publicatiebureau Pers en Voorlichting van de KU Nijmegen. Het blad wordt gesponsord door een drietal universiteiten (KUN, UU, TUE) en uit de derde geldstroom door DSM en ZENECA Resins. Een abonnement voor dit blad is verkrijgbaar voor 40 gulden excl. BTW Dit was nummer 30 in 10 jaar tijd en was de editie van mei, hoeveel er per jaar uitkomen staat niet vermeld. Het blad komt 3 keer per jaar uit. In totaal zijn er 46 pagina’s, dit is inclusief de binnenkanten van de kaft, waarin ook de informatie gedrukt is over het blad zelf op de voorste pagina en de inhoudsopgave op de binnenkant van de achterkant. Het heeft een kleurrijke kaft, maar is voor de rest in zwart en wit. Het blad bestaat uit allemaal direct in de les toepasbare AKTUELE vraagstukken, die gebaseerd zijn op ingezonden artikelen uit allerlei kranten en tijdschriften. Het blad begint met informatie over het blad gevolgd door een groot aantal artikel verspreidt over 30 pagina’s. Dit wordt echter onderbroken met een infostuk, gedrukt op rood papier, van 8 pagina’s, welke informatie geeft over de KUN, de UvA, KNCV, VNCI en stichting C3. Na pagina 30 volgt de docentenhandleiding. De doelgroep is het scheikundeonderwijs voor MAVO/HAVO/VWO en wil vooral positief nieuws over scheikunde geven, “...al zullen rampen niet ongemerkt aan het tijdschrift voorbij kunnen gaan.”. Er bestaat ook een Bio-aktueel, Exaktueel en een Geo-Aktueel. Een echte Internetpagina bij het blad is er niet. Wel kun je de adressen aanvragen bij het KUN via een Internetpagina en staan er een aantal artikelen uit het blad op de site: http://www.chemieaktueel.nl/.

Een artikel ziet er als volgt uit:

Eerst het artikel uit het blad zelf, met plaatjes, precies zoals ze afgedrukt zijn in de tijdschriften en kranten zelf. Daarna worden de moeilijke begrippen uit de tekst verduidelijkt. Waarna er een aantal vragen volgen die betrekking hebben op de inhoud van het artikel. Achterin in het blad zijn de antwoorden te vinden en sites waar eventueel extra informatie gevonden kan worden.

De artikelen zijn erg goed, duidelijk gericht op het bijbrengen van scheikunde kennis aan middelbare school leerlingen van nu eens niet zo droge stof. Een artikel over de informatie die staat op de verpakking van Bar-le-Duc, legt prachtig de basisbeginselen van oplossingen uit en is goed te gebruiken bij het uitleggen van ionen. Ook rekenen aan stoffen wordt op een populaire wijze aan de man gebracht door gebruik te maken van het onderwerp broeikasgassen. Ook een practicum over het maken van zonnebrandolie staat er in uitgelegd, met volledige beoordelingscriteria en gericht op zelfstandig werken. Ook Duitse hardheidgraden en ketelsteen worden uitgelegd, aan de hand van een Klok-hoofdwasmiddel.

Het Infogedeelte bestaat informatie over opendagen, een promotie praatje over de universiteiten, maar ook een visitatie rapport en een onderwijsdiscussie binnen de KNCV. Het VNCI meldt vooral prijzen en uitreikingen, die niet zo interessant zijn. C3 promoot vooral haar eigen ondersteuningsmateriaal voor docenten.

De docentenhandleiding geeft een overzicht van alle antwoorden, deze zijn veel al volledig uitgewerkt. Er zijn verwijzingen naar sites, telefoonnummers waar ingrediënten besteld kunnen worden en volledig ingevulde tabellen.

Mening:

Het is een blad wat makkelijk en erg leuk is om te lezen. Mijn briefkaartje is al onderweg naar de KUN. Ik weet zeker dat er in deze editie al 3 of 4 artikelen zijn die of als vraagstuk in een SO of proefwerk te gebruiken zijn, of goed te gebruiken zijn om scheikunde dichter bij leerlingen te brengen. Wat overigens een van mijn leerdoelen is. Het infogedeelte vind ik niets, maar daarmee wordt waarschijnlijk weer wat geld binnengehaald en dit is makkelijk te herkennen en daardoor te verwijderen, omdat het op rood papier is gedrukt en in het midden van het blad zit. De hedendaagse versie zal meer verwijzen naar Internet, denk ik, maar daar zal ik gauw genoeg achterkomen, als ik hem binnenkrijg. De gemiddelde scheikundedocent zal zeker wat aan dit blad hebben. Voor 11 gulden per editie is hij niet goedkoop, maar het geld meer dan waard zijn.




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel


(Bespreking door Ronald van A., 19 september 2002)

Inleiding

Chemie aktueel is een tijdschrift voor het scheikunde onderwijs in vmbo/havo/vwo, dat gebruik maakt van krantenartikelen, tijdschriftartikelen, folders en dergelijke. Bij dat materiaal zijn opdrachten gemaakt, soms ook practica. Het tijdschrift belicht vooral positief nieuws uit de scheikunde hoek, maar rampen gaan niet onopgemerkt voorbij.

Achtergrond

Inhoud

Het tijdschrift bestaat uit drie gedeelten. Het grootse deel bestaat uit artikelen met bijbehorende vragen. Middenin het tijdschrift is een gedeelte gereserveerd voor allerlei informatie die zich het best laat omschrijven als reclame. In dit gedeelte heeft iedere scheikunde faculteit zijn eigen pagina en tref je een enkele advertentie aan. Het derde deel betreft de docentenhandleiding.

De geselecteerde artikelen zijn allen afkomstig uit kranten en tijdschriften. Achterin bevindt zich de inhoudsopgave waarin te vinden is voor welke klas en niveau het artikel is te gebruiken. Hier staat tevens aangegeven of het artikel een meer leerstofgerichte opdracht is of een meer vaardigheden gerichte opdracht. Bij ieder artikel wordt aangegeven bij welk hoofddomein en sub-domein het aansluit. Dit maakt het makelijker om de artikelen in te passen in het lesprogramma.

Ieder artikel wordt gevolgd door een serie vragen. Zo kan bijvoorbeeld de structuurformule van een in het artikel genoemde stof worden gevraagd, of de reactievergelijking van een genoemde reactie. Regelmatig zullen leerlingen in de boeken moeten duiken of een binas raadplegen om een antwoord te kunnen vinden op de vragen. Daarnaast wordt een enkele keer van de leerlingen gevraagd een experiment uit te voeren.

De docentenhandleiding begint met een stukje van de redactie met wat algemene informatie en een verzoek om leuke artikelen op te sturen. Verder vind je in dit gedeelte de antwoorden op de vragen, een enkele chemiekaart en wat achtergrondinformatie.

Conclusie

Chemie aktueel is een bijzonder nuttig en leuk tijdschrift. De krantenartikelen zijn van dien aard dat de meeste leerlingen ze interessant zullen vinden om te lezen. De chemie zal meer gaan leven als zo duidelijk een link kan worden gelegd naar het dagelijks leven. Dit kan geen kwaad voor een abstract vak als scheikunde. Ik denk dan ook dat het gebruik van artikelen uit dit tijdschrift de scheikundeles een stuk leuker kan maken. Daarnaast kan het bijdragen aan de voorbereiding op het examen, waarbij ook regelmatig gebruik wordt gemaakt van artikelen.




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Lenny K., 3 april 2003)

nr. 41, januari 2003

Algemene Informatie:
Het tijdschrift “Chemie Aktueel” wordt uitgegeven door de Stichting Chemie Aktueel. Deze stichting wordt mogelijk gemaakt door een aantal instellingen, waaronder universiteiten en chemische bedrijven. Het tijdschrift verschijnt drie keer per jaar (in januari, mei en oktober) en een abonnement kost €20,45 per jaargang.
Voor andere vakken bestaan soortgelijke tijdschriften: Bio-Aktueel, Exaktueel en misschien erg interessant voor de fysisch geografe onder ons Geoaktueel.
Chemie Aktueel is een tijdschrift met als doelgroep docenten in het voortgezet onderwijs op alle leerniveau’s (mavo/vmbo/havo/vwo). Het tijdschrift maakt gebruik van krantenartikelen, tijdschriftartikelen en folders en dergelijke die door de docenten zelf kunnen worden ingebracht. Hierbij worden vooral positieve berichten ten aanzien van de scheikunde gebruikt.

Opbouw:
Ieder nummer heeft dezelfde kleurige kaft waarbij op de voorkant alle artikelen die besproken worden, worden genoemd. Met uitzondering van de gekleurde kaft is het een zwart-wit gedrukt tijdschrift. Op de binnenzijde van de kaft staat een korte introductie en wat algemene informatie over het blad. Ook worden hier de instellingen die de uitgave mogelijk hebben gemaakt genoemd.
Achterin staat een inhoudsopgave waarbij voor ieder artikel wordt aangegeven voor welke klas het gebruikt kan worden en welke domeinen (hoofd- en sub-) voor het centraal examen aan bod komen.
Verder kan het tijdschrift in drie gedeelten worden opgesplitst. Het overgrote deel bestaat uit artikelen met daarbij vragen. Soms worden ook praktische opdrachten gegeven. De onderwerpen variëren sterk. In dit nummer word bijvoorbeeld gekeken naar luierrecycling, appelmoes, nieuwe transgene maïs en winderige koeien.
Achterin is een gedeelte gereserveerd voor een docentenhandleiding waarin de vragen die bij de artikelen staan zijn uitgewerkt.

Ten slotte is er in het midden een op rood papier gedrukt informatiebulletin. Hierin worden aankondigingen gedaan voor projecten, congressen studiedagen, voorlichtingsdagen enzovoort. Deze zijn overigens niet alleen voor docenten maar ook voor TOA’s (Technisch Onderwijs Assistent) en leerlingen. Verder wordt er reclame gemaakt voor de sponsorende universiteiten en bepaalde lesmethoden.

Mijn mening over het tijdschrift:
Ik vind Chemie Aktueel een erg leuk tijdschrift. Het kan zeer nuttig gebruikt worden bij het dichterbij brengen van de chemie tot de belevingswereld van de leerlingen. De behandelde artikelen en hun bijbehorende vragen zouden denk ik best in een les kunnen worden ingepast. Ik denk dat leerlingen wat gemotiveerder zouden zijn om aan de slag te gaan bij een herkenbaar probleem dan wanneer een voor hen abstracte som wordt opgegeven. Dit is een veronderstelling en misschien moet ik het maar eens uitproberen als er een artikel in het tijdschrift staat over het onderwerp dat ik op dat moment aan het behandelen ben.
Wat ik ook leuk vind is dat het tijdschrift in feite wordt gefabriceerd door de docenten zelf. Zij sturen de artikelen zelf in (waarna natuurlijk wel door een redactie keuzes worden gemaakt, maar toch). Hierdoor is het diverser dan wanneer één schrijver alle artikelen uitkiest. Dan loop je eerder het risico dat persoonlijke interesses van deze persoon voor bepaalde onderwerpen de overhand krijgen in het tijdschrift.
Een derde pluspunt voor mijzelf (ik denk ook voor een hoop andere beginnende docenten) van Chemie Aktueel is dat je er als docent veel ideeën uit kunt opdoen om de stof op een andere manier in de klas te behandelen dan volgens de standaardmethode uit je boek. Je hoeft dus niet zelf het wiel uit te vinden.




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Ria K.-van der Z., 1 maart 2005)

Algemeen

Chemie Aktueel is een tijdschrift, dat wordt uitgegeven door de Stichting Chemie Aktueel [website: www.chemieaktueel.nl]. Het tijdschrift bestaat sinds 1990 en verschijnt drie keer per schooljaar (in oktober, januari en mei). Een abonnement kost € 22,= per jaar. Je kunt je alleen opgeven per start van het nieuwe schooljaar. De abonnementskosten kunnen laag blijven door sponsoring door diverse instellingen en bedrijven (waaronder de UvA).

Er is ook een digitale versie van Chemie Aktueel, maar voor toegang daartoe moet je geabonneerd zijn op ChemNet. (ChemNet is een non-profit organisatie, die scheikunde wil promoten en wil dat er één plek op internet komt voor kennis en informatie over scheikunde (zie www.chemnet.nl). Een privé-abonnement op ChemNet kost jaarlijks € 138,=..

Inhoud

Indruk

Ik vind het een erg leuk tijdschrift. Leerlingen krijgen zo inzicht in de chemie van actuele dingen uit het dagelijks leven. Het tijdschrift is ook erg gevarieerd: alle domeinen uit de chemie komen aan bod met allerlei soorten opdrachten. Het is echt leuk materiaal om als docent mee aan de slag te gaan.




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Stijn D., 13 september 2007)

Chemie Aktueel:
Tijdschrift dat (actuele) artikelen uit diverse bronnen verzamelt en daarbij vraagstukken, en een klein aantal practica, opstelt.

Bronnen:
Zeer uiteenlopend: o.a. de Volkskrant, Intermediair, Chemisch 2Weekblad en Agrarisch Dagblad.

Prijs:
Eur. 39,75 per jaar (3 nummers; incl. CD-ROM)

Stijl / opmaak:

Plus (+):

Min (-):

Leuk:
artikel over Russische Binas waarbij de Russische taal in de vragen is verweven (blz. 22)

Cijfer:
9+




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Wietse B., 13 november 2008)

Chemie Aktueel; beter goed gejat dat slecht bedacht!

Chemie aktueel adverteert met:

“Chemie Aktueel is een tijdschrift voor het scheikunde-onderwijs, van vmbo tot vwo, dat gebruik maakt van krantenartikelen, tijdschriftartikelen, (huis aan huis) folders, productetiketten en dergelijke. Bij dat materiaal zijn opdrachten gemaakt en soms practica. Een tijdschrift vóór docenten, gemaakt dóór docenten!"

Het blad verschijnt 3 keer per jaar; oktober, januari en mei. In oktober krijg je bij het blad ook een cd-rom met daarop alle opgaven van de drie voorgaande nummers. Alle opgaven zijn terug te vinden in een database. De opgaven kunnen op verschillende manieren gebruikt worden, namelijk als; introductie, oefenstof, proefwerkopgave, idee voor een practicum, opdracht of profielwerkstuk. Het blad (inclusief cd-rom) kost € 39,75 per jaar. Chemie aktueel is een uitgave van de stichting chemie aktueel.

In ieder nummer staan ongeveer 25 opgaven. Allen ingeleid met een artikel (vaak uit het chemisch 2 weekblad of NRC) over een bepaald onderwerp. Helaas niet altijd even actueel aangezien het blad maar drie keer per jaar uitkomt. Startende docenten hebben een groot leeg gat qua eigen lesmateriaal, en chemie actueel kan dit gat voor een groot gedeelte snel vullen. De opgaven voldoen meestal niet precies aan ieders wens, maar met wat “fine-tuning” heb je snel nieuw materiaal voor handen. Zelf opdrachten bedenken kost erg veel tijd en energie. En waarom zou je altijd zelf het wiel opnieuw willen uitvinden? Met behulp van chemie actueel kun je veel inspiratie opdoen voor je eigen creaties, hele opdrachten kopiëren of bijvoorbeeld opgaven van een oud artikel onder een zelf gevonden nieuw artikel hangen. Mocht je zelf een keer een nieuwe opdracht maken, kun je deze opsturen naar de redactie. Mis je eventueel de inspiratie voor de opdrachten is enkel het artikel ook welkom, de redactie kan dan besluiten om zelf de opdrachten voor plaatsing te maken. Een mooi systeem.

Kortom; Chemie aktueel is helemaal top voor de verzameling en ontwikkeling van je eigen les materiaal!




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Gertjan H., 17 september 2009)

Het tijdschrift wordt gemaakt door een redactie van 5 scheikunde docenten en bestaat uit artikeltjes uit kranten. Zowel uit allerdaagse kranten, wetenschapsbijlages en meer specifieke tijdschiften zoals het chemisch weekblad. Varierend van huis, tuin en keuken chemie (voeding, alcoholtest etc) tot industrieel nieuws (biobrandstof, electricteitswinning). Ik vind dat zelf ook altijd berichtjes die uitnodigen tot een bespreking in de klas, of waar goed een toetsvraag over gemaakt zou kunnen worden. Dit heeft de redactie van chemie aktueel dus al gedaan. De lay-out is zodanig gekozen dat iedere pagina met een nieuw artikel begint, dus makkelijk copieerbaar. Achterin het blad vinden we de antwoorden. De inhoudsopgave bevat per artikel (titel/onderwerp) ook een kolom: domein, vaadigheden, en kernwoorden. Daarnaast wordt aangegeven voor welk leerjaar het is bestemd. Erg overzichtelijk.
Elk nummer bevat ongeveer 25 opgaven.

Bij het doorlezen van de artikelen, bedacht ik me ook dat het leuke toetsvragen zijn, maar ook achter de hand gehouden kunnen worden in geval van nood. Als (ondanks de planning….) er opeens nog een kwartiertje over is aan het einde van een blokuur, etc. Tevens voor de leerling, die een extra uitdaging nodig heeft. Of als strafwerk.

In het binnenwerk zitten roze gekleurde bladzijden, met hierop mededelingen van de sponsoren, voornamelijk universiteiten geven wat nieuwtjes zowel op vakinhoudelijk gebied, als huis-houdelijke mededelingen over hun open dagen en andere zaken. Ook altijd handig om je leerlingen hierop te attenderen.

Voorts een paar kleine advertenties.

Overigens kun je zelf ook een bijdrage leveren aan het blad door een krantenartikel op te sturen, al dan niet met opgaven.

Het blad kost € 39,95 en verschijnt drie keer per jaar (oktober, januari en mei). Als welkomsgeschenk ontvang je een cd rom met de 3 nummers van het voorafgaande jaar. Hiernaast is een cd-rom leverbaar met de nummers nummer 25 t/m 48: met meer dan 600 opgaven. De opgaven en antwoorden zijn in Word, inclusief artikelen en tekeningen. Daarnaast nog alle tekeningen als losse wmf-files en de (kranten)artikelen als pdf-file. Op deze cd-rom staat ook de database met de inhoudsopgaven van alle nummers. De schijf kost € 42,50 incl. verzendkosten. Tevens zijn voor € 15 enkele cd-roms per jaar leverbaar.

Het is ook na te lezen op www.chemieaktueel.nl. Hier kun je ook een abonnement afsluiten




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Jens K., 23 september 2010)

Korte samenvatting bespreking chemie actueel 63, mei 2010 op 23 september door Jens Krol

Algemeen
“Chemie aktueel is een tijdschrift voor het scheikunde-onderwijs van vmbo tot vwo, dat gebruik maakt van krantenartikelen, tijdschriftartikelen, (huis aan huis) folders, productetiketten en dergelijke. Bij dat materiaal zijn opdrachten gemaakt, soms practica. Een tijdschrift: “vóór docenten - van docenten””.
Het tijdschrift bevat dus artikelen die overgenomen zijn uit kranten en die gebruikt kunnen worden in lessen met behulp van de bijgeleverde vragen of practica.

Opmaak
De artikelen zijn uitgevoerd in een duidelijk, sober lettertype in zwart wit. Daardoor kan het blad makkelijk gekopieerd worden en zijn de pagina’s goed te gebruiken in de lessen. Tevens zijn veel vragen op cd-rom bijgeleverd waardoor de opdrachten uitgeprint of op een beamer gebruikt kunnen worden.

Inhoud
Veel van de artikelen zijn afkomstig van “dr. Zeepaard”, een rubriek uit NRC-next waarin proefjes besproken worden. Het blad voegt hier nog een aantal extra vragen aan toe voor de verdieping. De focus ligt vooral op “goed chemienieuws”, zoals innovaties en minder op slecht nieuws zoals milieurampen.

Artikelen
Een voorbeeld van een artikel is een artikel over vals geld, met daarbij de gebruiksaanwijzing van een geldcheckpen. Door middel van een practicum word daarbij de werking van zo'n pen uitgezocht (waarschijnlijk heeft het iets te maken met een joodindicator voor zetmeel)
Verder worden er recepten gegeven uit een kookrubriek. Er worden dan vragen gesteld over reacties die in het recept plaatsvinden.

Oordeel
Het is een erg handig blad. Het blad geeft een heel goed overzicht over de toepasbaarheid van de scheikunde met daarnaast best “pittige” vragen die goed bij de stof aansluiten. Het blad traint goed in eindexamenachtige vragen en kan voor leuke lessen zorgen.
Ik heb het blad ook met mijn SPD besproken, zij vond het een erg goed blad en was in eerste instantie van plan om het blad veel in lessen te gaan gebruiken, maar vond het vaak lastig de artikelen goed in de les in te passen. Dit vraagt namelijk best wat voorbereiding, vooral als het om practica gaat. Voor bijvoorbeeld toetsen zijn de artikelen wel zeer geschikt!




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Frank A., 13 september 2012)

Chemie actueel is, zonder de binnenflap letterlijk te citeren, een tijdschrift voor leraren in de chemie, gemaakt door collega’s. Het verschijnt 3 maal per jaar (in oktober nummer 70) en ik doe deze review op basis van nummer 65 dat mij door de redactie ter hand is gesteld. Jaar abonnement voor LIO/DIO kost € 16,00 normaal € 42,00.

Chemie Actueel is gevuld met artikelen met chemische raakvlakken uit kranten en andere bronnen. Deze artikelen worden voorzien van een aantal vragen die kunnen worden gebruikt, maar die ook als inspiratie bron kunnen dienen. (zo kun je ook iets vragen/toetsen) Ik moet zeggen dat het soms een beetje op tekst verklaren of begrijpend lezen lijkt, maar vaak gaat het om echt scheikundig begrip. Ook leuk is dat soms fouten in de tekst zijn gevonden die dan weer aanleiding geven tot de vraag: wat klopt er niet.(bv. cyclohexanon).

Aan de andere kant kun je ook soms vraagtekens zetten bij de vragen en antwoorden. Ze zijn niet altijd objectief, maar soms een beetje gekleurd. Dus wel even checken of je het antwoord wilt/kunt verdedigen.

De artikelen zijn over het algemeen goed leesbaar en interessant en over een scala aan onderwerpen ( Goedkope brandstofcel vervangt batterijen; spinazie en stroeve tanden; grondstoffen uit afvalwater; Laveren tussen Imago en Milieu) . De vragen zijn getypeerd en van niveau en hoofd/subdomein voorzien terug te vinden in een database op de website, zodat je ook vragen uit oudere nummers kunt gebruiken.

Achterin het tijdschrift vind je de antwoorden op de vragen. Het midden katern van dit nummer is gevuld met informatie van verschillende Universiteiten ten aanzien van bijspijkerkampen, meeloopstages en dergelijke.

Op de vraag of het de moeite waard is om een abonnement te nemen heb ik geen eenduidig antwoord. Je zult goed binnen je sectie moeten overleggen of het iets toevoegt of dat er voldoende alternatieve vragen-bronnen beschikbaar zijn bv in methoden.

(overigens vond ik deze week in een van de boeken van Curie een opgave uit Chemie actueel)




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Kimberley M., 3 maart 2015)

Feiten

Chemie aktueel is een digitaal blad, gemaakt door leraren voor leraren. Hiervoor is een stichting opgericht onder dezelfde naam.
De redactie van Chemie Aktueel bestaat uit de volgende personen:

Correspondenten:

De kosten zijn voor een sectie 55 euro per jaar en als men privé er gebruik van maakt zijn de kosten 30 euro. Echter nergens staat duidelijk aangegeven hoeveel oplagen dit precies zijn. Er lijkt maandelijks iets te worden uitgestuurd, maar duidelijk staat het er niet.

Indeling

Het nummer van augustus 2014 heb ik als test nummer ontvangen. Het eerste wat me opviel was dat ik elf! verschillende documenten had ontvangen. Iets waarin ik in eerste instantie niet blij mee was. Echt nadat beter te kijken zag ik de logica hierachter.

Als je start met het Excel document krijg je een tabel te zien met die de andere losse documenten beschrijven. Het onderwerp van het artikel, bij welk onderdeel in de scheikunde het aansluit, voor welk niveau het geschikt is en welke vaardigheid wordt getraind. Zo kan je makkelijk bedenken of het artikel aansluit bij je les onderwerp. Wat natuurlijk erg handig is.

De artikelen zijn ingedeeld zoals de overheid graag de toetsen ziet. Een (lang) verhaal uit de actuele praktijk met daarna opgaven of een werkwijze voor practicum. De antwoorden staan ook in het artikel, maar altijd op een aparte pagina.

Al met al een leuk “blad” voor inspiratie voor docenten en met name nieuwe docenten denk ik dan. Waarom heb ik blad dan tussen aanhalingstekens. Het is niet echt een blad het is een verzameling van opdrachten. Plak er vier achter elkaar en je hebt een toets.




Klik hier voor de site van Chemie Aktueel

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus 2008-2009

bespreking uit cursus 2009-2010

bespreking uit cursus 2010-2011

bespreking uit cursus 2012-2013

bespreking uit cursus 2015

bespreking uit cursus 2018-S

Chemie Aktueel

(Bespreking door Ruben O., 1 november 2018)

Besproken nummer: oktober 2018

“Voor docenten, door docenten”

Algemeen

Het kostenplaatje

  Single user Sectie
Jaarabonnement €32,50 €62,50
Jaargang ’14-’15 €20,00 €35,00
Jaargang ’15-’16 €20,00 €35,00
Jaargang ’16-’17 €22,50 €42,50
Jaargang ’17-’18 €22,50 €42,50
Ouder jaargangen (papieren versie)
Nr 1 t/m 24 ± 350 opgaven €15,00
Nr 1 t/m 75 (’89-’14 ± 2000 opgaven €175,00
Per jaargang €12,50

Inhoud (proefnummer oktober 2018)

In de mailbox:

Eigen ideeën

Pluspunten
Minpunten

Aanrader?


 Bijgewerkt op zaterdag, 6 april 2019.