bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus A 2005

bespreking uit cursus A 2009

bespreking uit cursus J 2010

Impuls


(Bespreking door Arjen K., 5 oktober 2000)

Lay Out/Achtergrondinformatie
Verschijnt 4 keer per schooljaar.
Abonnementsprijs bedraagt f 26,50 per jaar. NVON leden ontvangen Impuls gratis.
Doelgroep: Leraren en toa’s die lesgeven in biologie, natuur- en scheikunde in de basisvorming en (bovenbouw) vmbo.
Aanverwante organisaties: Impuls is het orgaan van APS Natuurwetenschappen en Techniek. APS verzorgt nascholing voor biologie, natuur- en scheikunde en techniek en ontwikkelr daarvoor cursusmateriaal. De uitgave van Impuls wordt mede gefinancieerd door NVON.

Lay Out: Impuls begint met colofon en column van Hein Bruijnesteijn, de hoofdredacteur van Impuls. De inhoud volgt. De meeste artikelen omvatten 1-4 pagina’s, zijn duidelijk geschreven en extra informatie is vaak aanwezig in de vorm van grijze blokken. Het blad is in zwart/wit en doet wat saai aan. Verder zijn er een aantal rubrieken aanwezig, zoals de Arbo-vragenrubriek (erg interessant) en het flauwe Anneke Dote (Inhoud is best leuk, maar de titel zeker niet).

Auteurs: De meeste artikelen zijn geschreven door leraren of TOA’s. Verder zijn er een aantal vaste auteurs.

Inhoud
In het blad dat ik grondig had doorgelezen waren de meeste artikelen vooral van onderwijstechnische aard (hoe wordt het onderwijs ingericht, functioneert het, etc.). Een (klein) aantal artikelen ging over nieuwe onderwerpen voor de les. In andere nummers was de verhouding onderwijskundig/informatief wat evenwichtiger. Deze nummers waren dan ook wat interessanter.

Leuke artikelen: ARBO-artikelen, artikel waarin TOA homepage werd genoemd.

Eindoordeel
Het blad is goed leesbaar, heeft nuttige informatie voor zowel micro-, meso- als macroniveau. Het blad is wel een beetje saai.


bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus A 2005

bespreking uit cursus A 2009

bespreking uit cursus J 2010

Impuls


(Bespreking door Machteld P., 15 november 2001)

Impuls is bedoeld voor leraren en toa’s biologie, natuur- en scheikunde in de basisvorming en vmbo. Het blad komt vier keer per jaar uit en is gratis voor leden van NVON. Voor scholen kost het blad 48 gulden per jaar. Impuls wordt uitgegeven door APS (algemeen pedagogisch studiecentrum) en de NVON.

Bij dit tijdschrift hoort een website, het is mij helaas niet gelukt om die te openen. Wel wordt er in het blad naar verwezen om werkbladen te downloaden en voor links naar andere websites.

Het tijdschrift telt ongeveer 40 pagina’s en het grootste gedeelte daarvan zijn ervaringen en ideeën van leraren. Doordat er geen kleur wordt gebruikt, is de lay-out van het tijdschrift rustig en duidelijk. De tekst staat in drie kolommen, met veel tussenkopjes en (ter zake doende) plaatjes. De meeste artikelen beslaan niet meer dan drie pagina’s.

Impuls begint met een voorwoord geschreven door de hoofdredacteur. Vervolgens een inhoudsopgave met de titels van de artikelen en een korte beschrijving van de inhoud. Ook de vaste rubrieken (impulsmomentje, tentoonstelling, een proef om te zoenen, arbovragen 3x en Anneke Dote).

De artikelen in dit blad gaan vooral over algemene zaken, zoals samenwerkend leren in de klas, arbo-boeken en ontwikkelingen in het onderwijs. Veel artikelen zijn dan ook niet vakspecifiek en dus voor alle docenten leuk en nuttig. Ook aan de toa’s zijn er verschillende artikelen en er staan meerdere leuke proefjes in. De meeste artikelen zijn geschreven door leraren of toa’s en komen dus rechtstreeks uit de praktijk. Ook zijn er artikelen over Ecodrome in Zwolle, terugblik op de conferenties van het afgelopen jaar, artikelen over biobits en het bespreken van interessante websites.

Al met al vind ik het een leuk en duidelijk tijdschrift, maar het is heel erg gericht op het VMBO. Voor docenten die eigenlijk alleen lesgegeven aan havo/vwo klassen is het tijdschrift niet zo heel erg nuttig. Maar je kan er natuurlijk altijd ideeën uithalen voor je onderbouwklassen en ideeën aanpassen voor de hogere klassen.


bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus A 2005

bespreking uit cursus A 2009

bespreking uit cursus J 2010

Impuls


(Bespreking door Nancy R., 31 oktober 2002)

Impuls is een blad voor leraren en TOA’s die lesgeven in biologie en natuur- en scheikunde in de basisvorming en (de bovenbouw van) het VMBO.

Impuls is het orgaan van APS Natuurwetenschappen en Techniek. Het APS verzorgt nascholing voor biologie, natuur- en scheikunde en techniek en ontwikkelt daarvoor cursusmateriaal. De uitgave van Impuls wordt financieel mogelijk gemaakt door NVON.

Impuls verschijnt 4x per schooljaar, de abonnementsprijs voor de school bedraagt € 21,78 per jaar. Particuliere abonnementen gaan via het lidmaatschap van de NVON, deze leden ontvangen het blad gratis.

De redactie wordt gevormd door: Hein Bruijnesteijn, Maria Cornelisse en Huub Schoot. Leraren en TOA’s kunnen in het blad verslag doen van hun activiteiten, vragenstellen en reageren op berichten van anderen. Zo vind je in Impuls ervaringen van collega’s en tips voor de lespraktijk. Verder staan er ook berichten in over nascholing.

Het blad Impuls is erg op de praktijk gericht en het blad staat dan ook vol handige (ook minder handige) tips die je goed kunt gebruiken in de onderbouw. Er staan verder artikelen in die speciaal op TOA’s gericht zijn, maar ook leuke ARBO-artikelen. Hieronder heb ik twee voorbeelden gegeven van wat er bijvoorbeeld in het blad staat.

Een van de artikelen; “Practicum … ha fijn”, gaat over het gebruik van afkijken in de les. Een docent heeft buiten de klas een opstelling gemaakt. De leerlingen mogen de opstelling gebruiken om af te kijken. Op deze manier onthouden de leerlingen de schakeling en kunnen ze deze in het practicum toepassen.

Het artikel: “Open onderzoek in de onderbouw”, gaat over een lessenserie die ontwikkelt is waarbij leerlingen 13 lessen zelfstandig aan het werk gaan met verschillende practica. In dit artikel wordt verwezen naar een website waar je de opdrachten en de bijbehorende werkbladen kunt downloaden. Niet alle proeven zijn geweldig maar er staan zeker leuke proefjes tussen die je goed kunt gebruiken.

Eindoordeel:
Een leuk blad maar erg beperkt doordat het sterk gericht is op het VMBO. Er staan weinig diepgaande artikelen in. Dit betekent dat het erg gemakkelijk leest.


bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus A 2005

bespreking uit cursus A 2009

bespreking uit cursus J 2010

Impuls


(Bespreking door Kees D., 19 januari 2006)

Impuls is een blad voor leraren en TOA’s die lesgeven in biologie en natuur- en scheikunde in de basisvorming en (de bovenbouw van) het VMBO.

Impuls is het orgaan van APS Natuurwetenschappen en Techniek. Het APS verzorgt nascholing voor biologie, natuur- en scheikunde en techniek en ontwikkelt daarvoor cursusmateriaal. De uitgave van Impuls wordt financieel mogelijk gemaakt door NVON.

Impuls verschijnt 4x per schooljaar, de abonnementsprijs voor de school bedraagt € 21,78 per jaar. Particuliere abonnementen gaan via het lidmaatschap van de NVON, deze leden ontvangen het blad gratis.

De redactie wordt gevormd door: Hein Bruijnesteijn, Maria Cornelisse en Huub Schoot. Leraren en TOA’s kunnen in het blad verslag doen van hun activiteiten, vragenstellen en reageren op berichten van anderen. Zo vind je in Impuls ervaringen van collega’s en tips voor de lespraktijk. Verder staan er ook berichten in over nascholing.

Impuls is een blad bedoeld voor leraren en TOA’s door leraren en TOA’s

Indrukken

Impuls is een blad van de APS, dus onderwijsvernieuwing en activerend leren staan centraal

Aandacht voor samenwerkend leren.

Stukje van de redacteur

Bladzijde met cursussen en conventies zowel voor TOA’s als leerkrachten.

Veel aandacht voor practicum, het is dan ook een blad bedoeld voor TOA’s.

Aandacht aan het sectorwerkstuk, daar relatief nieuw is in het VMBO met een aantal tips

Er staan lessen series in beschreven op een manier waarmee je er zelf ook aan de slag zou kunnen. Deze lessen series hebben een hoog-APS gehalte. Voor mij is het wel interessant. Ik was wel benieuwd hoe dat in de praktijk werd gezien op "echte" scholen.

Er staat een maandelijks artikeltje in over applets en er wordt aandacht besteed aan ICT in het bètaonderwijs in de basis vorming

Het artikel over seksuele voorlichting en voorbehoedsmiddelen vond ik wel een verstandig artikel.

Een ander artikel ging over LWOO leerweg ondersteunend onderwijs en NaSk in het eerste jaar. een meer pedagogisch artikel de leerproblemen en gedragsproblemen waar kinderen in het LWOO wat vaker mee te kampen hebben.

Een blad bedoeld om leraren te informeren over andere manieren van lesgeven en om leuke proefjes te laten zien die je ook in je eigen klas kan doen.


bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus A 2005

bespreking uit cursus A 2009

bespreking uit cursus J 2010

Impuls


(Bespreking door Gonnie van L., 8 oktober 2009)

Impuls in de huidige verschijningsvorm houdt binnenkort op te bestaan. Het driemaandelijkse blad heeft 300 betalende scholen (25 euro per jaar) en wordt daarnaast aan 3000 leden van het NVON gratis toegezonden. Het NVON wil en/of kan niet langer de drukkosten betalen in ruil voor het gratis opsturen naar haar leden. Met 300 betalende leden is een zelf te drukken oplage van 300 stuks niet rendabel. Het blad zal ofwel digitaal verder gaan, of bij het NVOX als middenkatern worden toegevoegd. Er zijn nog pogingen om onder de NVON leden 700 betalende leden te vinden, daarmee zou een 1000 betalende leden oplage net rendabel zijn.

Er zullen nog twee traditionele nummers verschijnen, deze zullen nog aan de NVON leden worden toegestuurd.

Het blad is gericht op TOA’s en docenten werkzaam in de basisvorming (onderbouw) en de bovenbouw vmbo op de gebieden van natuurkunde, scheikunde en biologie. Het moet docenten en toa’s informeren, inspireren en ondersteunen. Ze kunnen er verslag in doen, vragen stellen en reageren op artikelen.

Er is een vaste rubriek met aankondigingen van na- en bijscholings cursussen. Er zijn brede artikelen die leerlingen aanspreken, bijvoorbeeld over de achtergrond van alles wat ze met hun haar doen (gel, ontkroesen, blonderen, henna etc.) en daarbij nog eenvoudig zelf gel maken. Verder zijn er ook echte chemische proeven te vinden: zuurgraad van wijn bepalen, zelf wijn maken etc..

Biologie en Natuurkunde onderwerpen komen er ook in voor, Het apen en bananen model voor stroom heb ik geprint, maar lijkt me niet echt nodig eigenlijk voor vwo leerlingen waar ik in eerste instantie mee te maken heb.

Er zijn vrij veel artikelen over computermogelijkheden in het onderwijs. Verschillende uitgevers berichten over hun digitale lesmateriaal, artikelen over elo's, applets en waar leerlingen hun werkstukken vandaan halen op het web. Met bovendien de tip ze met cijfer en al te laten downloaden door leerlingen en ze dan te laten verbeteren door de leerlingen als voorbereiding op hun eigen te maken werkstuk… Tussen dit al ook nog kleine stukjes over eenvoudig grappige proefjes, bijvoorbeeld de kauwgom proef.

Hoewel het blad niet helemaal mijn ding is, ik wil toch iets diepgaandere proefjes en verklaringen lezen, ben ik toch een paar uur in de mij vier toegezonden exemplaren wezen bladeren, kijken en lezen; er zitten kennelijk toch zeker ook leuke dingen tussen. Heb wat artikelen en werkbladen die bij de impulsnummers horen uitgeprint en op mijn p.c. opgeslagen. Al die computer-toepassingen boeien me nu niet zo, maar zal ik me toch op den duur eigen moeten gaan maken. En op een dag ga ik, zeker weten, de kauwgomproef doen…

bespreking uit cursus 2000-2001

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus A 2005

bespreking uit cursus A 2009

bespreking uit cursus J 2010

Impuls


(Bespreking door Anja Z., 16 februari 2010)

Impuls, jaargang 17, no.2, januari 2010

Impuls was een blad voor leraren en technisch onderwijsassistenten die lesgeven in natuur- en scheikunde, biologie en Mens&Natuur in de basisvorming en (de bovenbouw van) het voortgezet onderwijs. Dit is de laatste Impuls. Het blad is ontstaan in het voorjaar van 1994 door de toenmalige samengestelde nieuwsbrief van het APS om te zetten in een vakblad en was voornamelijk voor natuur- en scheikunde. Later zijn daar biologie (1997) en Mens&Natuur (1998) bij gekomen. Omdat de eindredacteur met pensioen gaat en er geen opvolger en genoeg geld meer te vinden zijn, houdt het blad op met bestaan. De NVON wou graag Impuls als katern in de NVOX opnemen, deze zal meer op het vmbo gericht worden.

Impuls verscheen vier maal per schooljaar, de abonnementsprijs voor een school bedroeg €25.- per jaar. De NVON leden kregen Impuls gratis thuisgestuurd.

Het blad begint met een impulsmomentje, waarin staat hoe leraren kennis het beste bij de leerlingen kunnen laten opslaan tijdens de les. Daarna volgt een soort afscheid van de redactie. Op deze pagina staat ook een kolom met een mededeling over de Reehorstconferentie BiNaSk en Mens&Natuur.

In het blad staan een aantal artikelen over leuke en makkelijke proefjes om met leerlingen te doen, in dit geval zijn ze voor natuurkunde en techniek . Deze zijn geschreven door leraren, voor leraren. Ook zijn er een aantal lesbrieven op het internet te vinden. Verder worden er veel tips gegeven over hoe je vaktermen kan introduceren, welke sites handig zijn om lessen of toetsen voor te bereiden en welke SchoolTV series leuk zijn voor de vmbo.

Ook zijn er brede artikelen over bijvoorbeeld wijn en het ontleden van honden in de les en zijn er een aantal artikelen over de leermethoden die verschillende scholen gebruiken en hoe (goed) ze werken. Wat verder nog opvalt is dat het laatste artikel het enige artikel is dat echt over toa's gaat.

Hoewel ik sowieso niet vaak tijdschriften lees, is deze wel interessant omdat het allemaal vanuit de ervaring van verschillende leraren wordt besproken. Jammer dat het de laatste Impuls was, want anders had ik zeker de volgende wel gelezen om te kijken of daar misschien ook scheikundeproefjes in staan.


Bijgewerkt op dinsdag, 29 januari 2013, bijgewerkt op zondag 1 maart 2020.