Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Achtergrond
Inhoud
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Titel
NVOX
Subtitel
Tijdschrift voor natuurwetenschappen op school.
Adjectief
Verenigingsblad van de NVON
Betreft
Uitgave van de NVON, de Nederlandse vereniging voor het onderwijs in de natuurwetenschappen.
Doelgroep
Het blad richt zich duidelijk op leraren, 1-ste graadsgebied.
Frequentie
1x per maand.
Secundaire verbanden
Contributie NVON
f 98,- voor LIOs: f 25,-.
Redactie
1 Hoofdredacteur en 6 eindredacteuren voor resp. biologie, scheikunde, natuurkunde, algemene natuurwetenschappen, technologische vorming/NME/natuuronderwijs/BEeN en voor TOA-contact.
Deze indeling geeft tegelijk weer in welke 6 zwaartepunten het blad is opgesplitst.
Inhoud
De inhoud van de artikelen bestaat uit recensies, didactiek, beschouwingen, lesmateriaal, praktisch werk, proeven, onderwijszaken, wetenschap, biografiën.
De inhoudsopgave kent een wit en een lichtblauw gekleurd gedeelte. De betekenis van deze indeling is niet duidelijk.
De lay-out is niet spectaculair en flitsend, maar wel prettig ogend en overzichtelijk.
De doelgroepen worden in het blad niet als zodanig herkenbaar aangesproken.
Het aantal advertenties is gelukkig bescheiden.
Het A4-formaat is prettig en handig.
De papierkwaliteit is goed. De uitvoering is gedeeltelijk in kleur. Zwart/wit katerns worden verhelderd door een blauwe steunkleur.
Hier volgt een beperkt overzicht van de aard van de artikelen zoals ik die in een nummer aantrof.
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
- Tijdschrift voor natuurwetenschap op school
Algemeen
De NVOX wordt uitgegeven door de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen en verschijnt 1 keer per maand. De kosten voor het lidmaatschap bedragen fl 98,- per jaar en is bedoeld voor 1e graads docenten HAVO/VWO in (natuurlijk) de natuurwetenschappen.
Internet
De website van de NVOX is onoverzichtelijk en chaotisch, al staan er een aantal handige links naar andere natuurwetenschappelijke bladen. Bij de link 'laatste nummer' staat trouwens het een-na-laatste nummer.
Inhoud
- verslagen
uitwisselingsproject met Tjechie;
prijsuitreiking van Melsen prijs;
schoolboekjes maken in Kiribati
- practica
Slinger met grote uitwijking (modelleren);
verontreinigingen vallen in goede aarde;
practische electronica-opdracht voor de 2e fase;
het verschil tussen een eend en een straaljager (modelleren);
reactie van magnesium met stoom (uit de oude doos);
de ammoniakfontein
- inspiratie
gebruik van cultuurhistorisch erfgoed als leeromgeving;
interessante biosites op het web;
Mobilion Ð een interessante excursiemogelijkheid
- didaktiek
(vernietigende) boekbespreking;
verhoudingstabellen: ja of nee;
BiNaSk examens Ð verschil in aantal eindtermen, vraagtypen en plaatjes ed
- overig
biografie Josien de Favauge-Bruijel;
lastige biovragen (kende Adam Eva?)
- vereniging
Opinie;
Verslagen;
Mededelingen;
Wetenschap;
Recensies;
media
Conclusies
Ik verwacht dat er weinig docenten in de natuurwetenschappen zijn die niet geabonneerd zijn op de NVOX. Dit heeft naar mijn mening niet perse iets te maken met de vereniging die schuil gaat achter het blad, maar dit kan worden opgevat als een compliment aan de NVOX. De NVOX is een interessant blad en kan een grote bron van inspiratie zijn voor beginnende en ervaren docenten. Zowel pasklare les-ideeen worden aangedragen als achtergrondartikelen waar docenten wel eens wat mee zouden kunnen doen in de les. Het niveau van het blad is zodanig dat de lezers (die een academische opleiding hebben genoten) het zeker niet als te makkelijk ervaren. Als ik de leiding had op een middelbare school zou ik mijn natuurwetenschappelijke docenten zeker een abonnement kado geven.
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
- Tijdschrift voor natuurwetenschap op school
Algemeen
Het tijdschrift wordt uitgegeven door de NVON (Nederlandse vereniging voor het Onderwijs in Natuurwetenschappen). Deze heeft een site met lesbrieven voor proeven, programma, links en wetenswaardigheden (zie www.nvon.nl, aldaar ook een link naar het Amstelinstituut en IP-Coach). Deze vereniging geeft ook het blad Archimedes en Impuls uit.
Het tijdschrift verschijnt 10 keer per jaar en kost euro 56,- per jaar voor een gewoon lid. Het is vooral bedoeld voor 1e graads leraren. Het blad bevat artikelen voor Biologie, Scheikunde, Natuurkunde, Algemene natuurwetenschappen en TOAs. Het is meer dan 100 paginas dik.
Docenten kunnen artikelen insturen maar er staan ook artikelen in van de redacteuren van het blad. Het blad bevat achtergrondartikelen en mededelingen, maar ook uitgewerkte proeven en projecten.
Op www.nvon.nl/nvox/index.htm kan je ook een samenvatting van het blad vinden. Plus nog extra informatie.
Inhoud nummer februari 2003-04-10
Hoewel de beschrijving van het blad veel doet vermoeden staat er in dit nummer weinig "chemisch". Een lang artikel over een museum in Burg Bentheim waar in het kasteel een museum over alchemisten is ingericht en in de rubriek "Opinie" een verhaal over "De Grote Ideeën van Scheikunde".
Dit laatste sluit aan bij waar we ons mee bezig houden met Vakdidactiek Scheikunde. Het artikel beschrijft het idee dat werd geopperd bij een symposium in Amerika. Vervolgens beschrijft de schrijver hoe dit toegepast zou kunnen worden in het Nederlands onderwijsstelsel. De 6 ideeën zijn dan 6 basisbegrippen die leerlingen moeten worden bijgebracht:
Verder staat er een inhoudsopgave in van afgelopen jaar (2002). Daarin is Chemie een van de langste lijsten. De onderwerpen variëren van een column ‘startblokken’ tot lesmateriaal over elementen ‘ De architect Buckminster Fuller en de Buckybal’ , proeven ‘scheikunde voor beginner; mengen, ontmengen en verbinden’, en nog vele andere artikelen.
Conclusie
Vooral het overzicht van 2003 laat zien dat dit blad tocht wel de moeite van het lezen waard kan zijn. Ook omdat het er "makkelijk leesbaar" uit ziet en naast de artikelen ook veel kleine teksten bevat in rubrieken zoals "Verslagen" over allerlei vergaderingen en bijeenkomsten die zijn gehouden, "wetenschap", "Recensies", "Media", "Buitenlandse tijdschriften" en "Mededelingen".
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Bekeken is nummer 1 uit 2005
Achtergrond info van de website
NVOX is het maandblad van de NVON.
Het is een veelzijdig blad met veel informatie op natuurwetenschappelijk onderwijsgebied. De informatie varieert van achtergrondartikelen tot mededelingen en van uitgewerkte proeven tot projecten. Docenten, didactici en mensen van de verzorgingsinstellingen schrijven erin.
Uiterlijk
Het blad ziet er niet heel aantrekkelijk uit. Voorpagina naam te groot en foto en tekst wekken niet direct mijn interesse.
Na wat langer kijken naar de voorpagina zag ik dat er een groep meisjes in een grote kooi zaten waarop spanning gezet kan worden (de kooi van Faraday). Dit is natuurlijk een heel leuk experiment. In het blad zelf wordt hier echter alleen op een van de laatste pagina's over vertelt dat het gaat om een project om leerlingen meer voor techniek te interesseren. Jammer.
De binnen kant bevat weinig kleurig fotos en veel tekst. De meeste pagina's zien er saai uit. Nergens ben ik een kop tegen gekomen die me zo trok dat ik direct wilde weten wat er in het artikel stond.
Er staat weinig reclame in en wat er instaat is relevant voor docenten.
De website zag er veel vrolijke en aantrekkelijk uit dan het blad
Doelgroep
Docenten in natuurwetenschap
Algemeen
Het is duidelijk een verenigingsblad. En er staan meerder artikelen in die onderdeel zijn van een serie waardoor het tijdschrift als los exemplaar minder geschikt is.
Inhoud
Vakinhoudelijk kennis
Goede artikelen over leuke onderwerpen
Ideeën voor experimenten en lessen
Leuke ideeën en duidelijk beschreven. Onder andere het met een video filmen van bewegingen om bijvoorbeeld de snelhei te bepalen.
Voor mijn was het stukje over natriumacetaat heel interessant en zal dit zeker een keer gebruiken op school omdat:
Mijn echtgenoot enige tijd geleden met een zakje met vloeistof thuis kwam met daarin een bol stukje metaal om je aan te warmen. Als je de bolling van dit stukje metaal omklap komt er veel warmte vrij en vormt zich een vaste stof in het zakje. Als je het zakje later weer in warm water legt ontstaat er weer een vloeistof en is het opnieuw te gebruiken. Voor mij bleef de vraag wat zit er in het zakje en wat gebeurt er. Ik heb dit tot mijn vreugde in dit nummer kunnen lezen.
Geschiedenis natuurwetenschap
Beschrijving van het leven van natuurwetenschapper uit het verleden. Een goede uitlegt wat hun verdienste op wetenschappelijk gebied waren ontbreekt echter.
Discussie over didactische onderwerpen
Leuk om te lezen en zeer informatief bijvoorbeeld over:
-hoe het eindexamen beter zou kunnen. Ze geven aan dat een examens beter in de vorm van een openboek examen zodat meer de nadruk kan liggen op onderzoeksvaardigheden.
-over schrijftaken en hoe hiermee het denkproces beter bevorderd kan worden. Het artikel was jammer genoeg er een uit een serie van 3.
-Ook worden er kleinen probleempjes in de klas besproken.
Recensies boeken en tijdschriften
Veel recensies. Er worden ook 4 nummers van het tijdschrift Chemical Education besproken. Ze proberen hierin naar mijn idee een beetje te volledig te zijn. Het zou waarschijnlijk leuker zijn als ze het aantal besproken onderwerpen verminderde en er dan wat dieper op in gingen.
Verslagen congressen en bijeenkomsten prijsuitreikingen
Wat hoort bij een vereningsblad en intressant is als je actief er aan deelneemt. Voor LIOs leuk om te zien wat er zoal georganiseerd wordt in Nederland.
Conclusie
Goed tijdschrift met voldoende informatie. Hopelijk hebben de nummers anno 2007 een facelift gehad en zien ze er net als de website leuk uit.
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Gelezen: NVOX van januari 2005, nummer 1
De NVOX is een maandblad van de Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in Natuurwetenschappen (NVON) en is speciaal voor leraren biologie, natuurkunde, anw, nlt en scheikunde in de havo en vwo. Het blad lijkt, qua vormgeving en inhoud, op een wetenschappelijk tijdschrift, waar wetenschappers zelf in publiceren waar zij mee bezig zijn. In dit blad is er veel ruimte voor docenten om eigen ervaringen mee te delen en om discussie te voeren met andere lezers. Het blad staat verder bol van boekrecensies, verslagen van andere vakbladen, korte updates van wetenschappelijk nieuws en verslagen van bijeenkomsten georganiseerd door de NVON.
Het blad is georganiseerd door te beginnen met een gedeelte ingevuld door lezers, waarna een algemeen gedeelde begint met nieuws uit de vereniging, wetgeving, wetenschap, media en andere vakbladen.
De artikelen zijn vaak goed te lezen en interessant, maar voor puur "scheikundige informatie" is het zoeken door het blad heen. Alle disciplines, met natuurkunde en scheikunde voorop, worden gehusseld met elkaar waardoor er een fraai mengsel ontstaat van allerlei opvolgende onderwerpen, maar wanneer je alleen op scheikundige artikelen gericht bent is het veel doorbladeren. Toch is het nuttig om ook een kijkje te krijgen in de keuken van andere disciplines, om zo de ontwikkelingen daar te kunnen volgen. Het blad lijkt zich namelijk te richten op docenten die zich aan de frontlijn van vernieuwingen bezig (willen) houden.
De afdeling wetenschappelijk nieuws is wel een beetje kort door de bocht en is ook puur gericht op onderwijsmogelijkheden. Voor chemisch nieuws zou ik toch verwijzen naar het blad van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Chemici (KNVC), het chemisch2weekblad.
De NVOX is een prettig leesbaar blad, waarbij niet altijd alles wat er in staat relevant of interessant voor jouw discipline is, maar wel zeker een tijdschrift wat je bijhoudt in wat vernieuwende docenten door het hele land bezighoudt.
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Ik wou NVOX, het maandblad van de NVON (Nederlandse Vereniging van Onderwijs in Natuurwetenschappen, beter leren kennen. Daarom heb ik het NVOX December nummer van het afgelopen jaar doorgelezen. Via het gratis lidmaatschap van de NVON kunnen ILO studenten kunnen zich gratis abonneren op NVOX
NVOX is een maandelijks verschijnend tijdschrift met veel informatie voor docenten op natuurwetenschappelijk onderwijsgebied. De informatie varieert van achtergrondartikelen tot mededelingen en van uitgewerkte proeven tot projecten. De artikelen in het blad zijn typisch bedoeld voor docenten natuurkunde, scheikunde, biologie en aanverwante vakken als ANW, NLT, etc
Bijdragen aan NVOX worden geschreven door docenten, didactici en mensen van verzorgingsinstellingen.
NVOX wordt gekenmerkt door veel tekst, een beperkt aantal advertenties en weinig afbeeldingen. Op de een of andere manier komt het over als een wat saai blad. Misschien wordt dat beeld nog versterkt omdat het NVOX een verenigingsblad is met een hoog bestuurlijk en organisatorisch karakter.
Het tijdschrift NVOX is opgebouwd met maandelijks vaste terugkerende onderdelen:
Persoonlijk vond ik het artikel over de gekatalyseerde verbranding van suiker wel leuk. (Schuimslang).
Het tweede artikel betreft de zegeningen van de Nieuwe Scheikunde (Blij met vrijheid bij Nieuwe Scheikunde). De afgelopen jaren zijn er totaal een vijftigtal modules voor klas 3 havo t/m 6 vwo ontwikkeld. Deze zijn allemaal geïnventariseerd en toegankelijk gemaakt via een blokkenschema en overzichten per module. Dit artikel beschrijft hoe met behulp hiervan de docent een eigen leerlijn kan opzetten of arrangeren.
Podium. In de rubriek Podium van dit nummer (10) dat speciaal bedoeld is voor de beginnende docent wordt ingegaan op reflectie.
Forum.
Vereniging
Media
Actueel
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
NVOX presentatie Vakdidactiek
Maandblad
Opbouw
Mijn mening:
Langdradig, poezie en chemie..pfffff
Gedeelte in de klas nuttig en soms ook leuk en bondig.
Folder: Gratis voor LIOs, maar lees de kleine lettertjes, want wordt jaarlijks automatisch verlengd.
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
NVOX bespreking bij vakdidactiek Scheikunde ILO
NVOX is het blad van de NVON (Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen)
Lidmaatschap: 85 euro/jaar
NVON (ingekort overgenomen van http://www.nvon.nl/nvon_kort):
De Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen (NVON) is in 1975 ontstaan uit een fusie van andere lerarenverenigingen in de betavakken. Daardoor is de NVON de vereniging voor docenten en TOAs in de schoolvakken Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, Algemene Natuurwetenschappen (ANW) en Natuur Leven en Technologie (NLT) en verder voor allen die zich vanuit een andere functie bij dit onderwijs betrokken voelen. Het aantal leden is thans ruim 3300.Doelstelling
De NVON komt op voor goed onderwijs in de beta-vakken. Dat doet de NVON door naar de inhoud en de didactiek van de vakken te kijken. Goed onderwijs kan alleen gedijen als leraren en toas zich gewaardeerd weten en zich kunnen ontwikkelen. Daarom is de NVON sinds 1 januari 2008 aangesloten bij de CMHF en daardoor ook vakbond die opkomt voor de belangen van zijn leden. De leden kunnen via de schooladministratie dan ook een deel van hun contributie terugvragen.Organisatie
NVON kent zes vaksecties: voor Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, Natuur, Leven & Technologie, VMBO en TOA. Deze vaksecties richten zich op de ontwikkeling binnen het schoolvak, bijvoorbeeld inzake didactiek, nieuwe examenprogrammas etc. Zij werken vaak samen met de beroepsverenigingen NIBI, NNV en KNCV. Iedere sectie organiseert studiedagen, en is vaak medeorganisator van een jaarlijkse didactiekconferentie.Kringen
De NVON kent verder een netwerk van regionale kringen, waar contact tussen de leden mogelijk is en ervaringen uitgewisseld kunnen worden. De kringbesturen organiseren excursies, lezingen, practicabijeenkomsten en examenbesprekingen. Nascholing via de kringen is ook mogelijk.Congres
Jaarlijks organiseert de NVON in samenwerking met een universiteit, hogeschool of andere onderwijsinstelling een congres, met lezingen en werkgroepen over nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs in de natuurwetenschappen. Ook worden daar de algemene ledenvergadering en de jaarvergaderingen van de vaksecties gehouden. Het congres en de vakdidactiek-conferenties vallen onder nascholing.Externe vertegenwoordiging
Naar buiten toe vertegenwoordigt de NVON haar leden door de overheid en onderwijsinstellingen te adviseren en door deel te nemen aan commissies en overlegplatforms. Zo is de NVON betrokken bij het ontwerpen en vaststellen van de eindexamens (CEVO), bij de invoering van nieuwe examenprogramma's, bij de veldaanvraag voor projecten bij SLO, CITO en LPC. Met de vereniging van wiskunde leraren is regelmatig overleg om tot een goede afstemming van allerlei zaken te komen. De NVON is één van de leden van de Bèta-federatie en van het platform voor Vakinhoudelijke Verenigingen in het Onderwijs (VVVO). De NVON onderhoudt verder contacten met buitenlandse zusterverenigingen.NVOX
Over al het bovenstaande worden de leden geïnformeerd via het tijdschrift NVOX, dat 10 keer per jaar verschijnt. Naast het verenigingsnieuws bevat het blad veel lesideeën, proeven, discussies, boekbesprekingen en aankondigingen van cursussen en andere evenementen.
Besproken NVOX: 37e jaargang, juni 2012 nummer 6
7 onderdelen:
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
NVOX komt maandelijks uit en is bedoeld voor onderwijzers in de natuurwetenschappen.
De artikelen in het blad zijn onderverdeeld in een aantal vaste onderdelen.
In de klas
Heel erg praktijk gerichte stukken, met onder andere practica en lestips die je vrijwel direct zou kunnen uitvoeren.
Curriculum
Iets diepere artikelen over de inhoud van het vak, niet toepasbaar in de les maar goed om te weten en over na te denken als docent.
Mensen
Interviews om bepaalde mensen even in de spotlight te zetten.
VMBO & onderbouw
Speciale sectie met iets eenvoudigere experimenten die in meer praktisch detail worden uitgewerkt dan de experimenten uit In de klas.
En verder
Brede artikelen met titels als Proza en natuurkunde. Niet direct toepasbaar in de klas, maar interessant en soms misschien ook interessant om als uitstapje het in de klas over te hebben.
NVON
Algemene informatie over de organisatie.
Al met al absoluut een blad dat aan te raden is aan scheikunde docenten, met name door de praktische artikelen.
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
De Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen geeft tien keer per jaar (met uitzondering van de maanden juli en augustus) het tijdschrift NVOX uit. Dit schooljaar is alweer de 39e jaargang van het tijdschrift. Het tijdschrift (en de vereniging zelf) verschaft informatie over het vakgebied, het curriculum, examens, etc.
Het tijdschrift is opgebouwd uit vijf delen:
Leden van de NVON krijgen de NVOX automatisch als onderdeel van hun lidmaatschap. Scholen en instellingen kunnen een abonnement nemen op de NVOX.
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
De Powerpoint van de bespreking is als pdf-file te lezen (131K)
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Lidmaatschap NVON kent diverse tarieven, afhankelijk van rol in onderwijs. Het laagste tarief geldt voor een TOA exclusief NVOX, € 21. Het hoogste tarief wordt docenten met een baan in het onderwijs in rekening gebracht, € 85.
Het lidmaatschap kan maandelijks ingaan en wordt jaarlijks automatisch verlengd.
Opzeggen is mogelijk tot uiterlijk 2 maanden voor het einde van het lidmaatschap
Behandelde vakken | Onderwijs |
• Biologie | • bovenbouw |
• NLT | • havo |
• Natuurkunde | • mbo |
• Onderzoek | • onderbouw |
• Scheikunde | • primair onderwijs |
• Techniek | • VMBO bb, gl/tl, kb |
• Wetenschapsoriëntatie | • VWO |
• wiskunde |
Vaste (inhoudelijke) items zijn
• in de klas
• didactiek, vakdidactiek
• achtergrond
• interview
• (na)scholing, cursussen, congressen
• verslag (o.a. van excursies of seminars)
Vaste rubrieken zijn
• het kabinet
• jong NVON
• van de Bestuurstafel
• van de Vakbondstafel
• column
• (boek)recensies
• Aansteker,
• agenda van bijeenkomsten
Eindoordeel: aanrader, zeker ook omdat alle nummers vanaf najaar 1983 integraal digitaal in te zien zijn. Biedt zeer grote verscheidenheid aan praktische informatie voor in de klas
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Klik hier voor de NVOX-site
bespreking uit cursus 1999-2000
bespreking uit cursus 2000-2001
bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus J 2003
bespreking uit cursus A 2005
bespreking uit cursus A 2007
bespreking uit cursus A 2008
bespreking uit cursus J 2010
bespreking uit cursus A 2010
bespreking uit cursus A 2012
bespreking uit cursus A 2013
bespreking uit cursus F 2014
bespreking uit cursus A 2015
bespreking uit cursus A 2017
bespreking uit cursus F 2018
bespreking uit cursus F 2019
Uit deze casus blijkt dat het bouwen van een 3D-atoommodel de leerlingen helpt bij het begrijpen van de samenstelling en opbouw van het atoom. Op het Schoter hebben studenten van groep 3 ook 3D-atoommodellen gemaakt (figuur 1). Hun leraar zei dat de leerlingen het erg leuk vonden. Dat is een goede indicatie dat wat in NVOX zit erg nuttig is in de klas. Er zijn meer artikelen van IN DE KLAS sectie, zoals Een brugklasles vuur: blussen. Dat artikel geeft me sommige idee over wat echt gebeurt in de brugklas en wat zou een goede manier om les te geven aan leerlingen van brugklas.
Figuur 1. Door leerlingen gebouwde atoommodellen
3D-printing is hot, letterlijk en figuurlijk. Zolang je het materiaal kunt smelten, kun je er mee printen. Dat leidt tot ongedachte toepassingen. Er zijn nu veel verschillende printers op de markt die binnen het budget van scholen. Op het Schoter hebben wij ook een 3D printer gekocht (figuur 2). Het is een kleine printer, maar de docenten kunnen best veel doen ermee. De docent heeft workshop gemaakt voor de leerlingen die geïnteresseerd zijn. Het was een hit!
Figuur 2. 3D-printer in het Schoter.
Het artikel beschrijft wat er gebeurt in een scheikundeles met veel details. Voor mij is het erg handig om te lezen en te leren hoe andere ervaren leraren van begin tot het einde lesgeven. Wat voor soort manier om de vragen te stellen en hoe je alle kennis kunt verbinden.
Tot slot denk ik dat NVOX een heel goed tijdschrift is om te lezen en te hebben. Enkele artikelen zijn specifiek voor de niuewe docenten aan. Ze zijn heel goed bruikbaar in onze klaslokalen of geeft niuewe ideeen om een les te geven.