Klik hier voor de site van Science in School

Science in School

bespreking uit cursus 2007-2008
bespreking uit cursus 2018-S
bespreking uit cursus 2019-S

(Informatie van de web-site:)

Science in School aims to promote inspiring science teaching by encouraging communication among science teachers across Europe, and between scientists, science teachers and other stakeholders in European science education.

Science in School addresses science teaching both across Europe and across disciplines: highlighting the best in teaching and cutting-edge research. It covers not only biology, physics and chemistry, but also maths and earth sciences, drawing the potential for interdisciplinary work.

The contents include teaching materials; cutting-edge science; education projects; interviews with young scientists and inspiring teachers; education research; book reviews; and European events for teachers. An online discussion forum (coming soon) will enable direct communication across national and subject boundaries.

Science in School will be published quarterly and is freely available on this website; print versions are being distributed. Online articles are published in many European languages; the print version is available in English.



Klik hier voor de Science in School-pagina

Science in School

bespreking uit cursus 2007-2008
bespreking uit cursus 2018-S
bespreking uit cursus 2019-S

(Bespreking door Dennis S. op 20 september 2007)

Behandeld is issue 5 (juni 2007)

Achtergrondinfo van de website

Science in School heeft als doel om onderwijs in bètagerichte wetenschappelijk georiënteerde vakken beter en vooral inspirerender voor leerlingen te laten zijn. Om dit te bereiken biedt het een diversiteit aan artikelen variërend van onderwijsmaterialen tot interviews met zowel wetenschappers als docenten. Ook beschreven wordt onderzoek aan dit onderwijs. Verder bevat het aankondigingen van conferenties en dergelijke en recensies van boeken en ander materiaal op het gebied van wetenschapsonderwijs. Het tijdschrift richt zich op Europa.

Uiterlijk

De voorkant ziet er aantrekkelijk uit. Dit zelfde geldt eigenlijk voor heel het tijdschrift dat rijk geïllustreerd is en een overzichtelijke opbouw en inhoudsopgave heeft.
De website is goed ingericht maar mist eigenlijk een stukje over de mensen achter het tijdschrift en waarom zij dit tijdschrift maken. Wel handig is de inhoudsopgave met een link naar ieder artikel.
Reclame voor producten is er heel weinig tot niet in te vinden wat de vraag oproept hoe dit blad zichzelf financieel onderhoudt aangezien het gratis van Internet te downloaden is voor iedereen en de redacteurs toch niet alleen vrijwilligers lijken te zijn.

Publiek

Het lezerspubliek is duidelijk docenten in bètawetenschappen op ieder niveau, met name diegenen die hun vakinhoud willen ondersteunen met (recente) wetenschappelijke ontwikkelingen en toepassingen.

Algemeen

Het heeft van alles wat, van directe lesmaterialen tot theoretische achtergronden en praktische en leuke weetjes voor studenten en leerlingen.
De artikelen staan erg op zich. Omdat het blad erg in de breedte van de wetenschap georiënteerd is, kan vrijwel iedere docent in de bètavakken hierin wel iets eruit halen voor zijn/haar lessen.
Er moet echter opgemerkt worden dat veel beschreven onderzoeksprojecten een grootse insteek hebben en niet aansluiten bij de onderwijspraktijk waar in een beperkt aantal uren een examenprogramma moet worden gehaald en er weinig tijd is voor projectachtig onderwijs.

Inhoud

Vakinhoudelijke kennis

Er is een variatie tussen onderzoeksartikelen en interviews met didactische wetenschappers en toepassingsgerichte artikelen over bijvoorbeeld een puzzelspel om leerlingen in biologie te leren omgaan met DNA-replicatie.
Een artikel dat mijn aandacht trok was een artikel over de opwarming van de aarde en in het bijzonder het feit dat 1/5 daarvan toegeschreven werd aan het verkeer. Leerlingen op de middelbare school moeten bedenken hoe ze hun reisgedrag kunnen aanpassen, hetgeen hen inzicht verschafte in het feit dat ook zij een verschil konden maken in het totale broeikaseffect. Dit kon variëren van boodschappen doen in winkels die minder ver weg liggen en spullen thuis laten bezorgen tot op de fiets gaan in plaats van met de auto. Vervolgens moesten de leerlingen dat ook gaan presenteren aan hun klasgenoten, bijvoorbeeld via posters.
Zo’n type verband tussen een maatschappelijke kwestie en specificeren wat zij voor tastbaar iets kunnen doen eraan uitmondend in een leerzame praktische opdracht zie ik mezelf bij bijvoorbeeld het ontwerpen van een opdracht voor een profielwerkstuk ook nog wel gebruiken. Wel zou ik de minimumeisen voor de opdracht dan nauwkeuriger vaststellen dan in dit geval. Onder meer moet dan het scheikundige aspect duidelijker naar voren komen.

Geschiedenis natuurwetenschappen

In dit nummer wordt daar niet specifiek over gesproken. Wel worden korte stukjes wetenschapshistorie gebruikt bij het begin van artikelen om onderzoeken en onderwijsmaterialen te introduceren.

Discussie over didactische onderwerpen

Deze is afwezig. Alle diepgang betreft vakdidactiek, er is niet echt een focus op wat nou bètabreed goed onderwijs is. Daar waar didactiek genoemd wordt is het heel summier, en worden de huidige theorieën herhaald van het moet concreet en leuk voor leerlingen zijn en ze moeten niet leren maar snappen en ermee praktisch aan de gang gaan. Enige discussie over bestaande onderwijskundige theorieën is er eigenlijk niet.

Recensies boeken en tijdschriften

Er zijn twee boekrecensies en één over een Cd-rom. Er wordt wel diep op ingegaan maar de recensies zijn alledrie wel wat (te) positief van insteek.
De Cd-rom is ChemMatters en bevat veel achtergronden over 'alledaagse' chemie, zoals in het zonnestelsel en de ozonlaag. Dit is een item dat ik als docent wel zou willen aanschaffen om aan vragen van geïnteresseerde leerlingen te kunnen voldoen in die zin dat ik ze dan kan doorverwijzen naar informatiebronnen. Als ik iets van de Cd-rom heel interessant zou vinden kan ik het wellicht in een les verwerken als het van toepassing is (bijvoorbeeld iets over de ozonlaag bij de naamgeving van gehalogeneerde alkanen).

Verslagen congressen e.d.

Goed verzorgd, de belangrijkste Europese evenementen zijn wel vertegenwoordigd.

Conclusie

Het tijdschrift verdient een onvoldoende voor de doelstelling die het tijdschrift claimt te hebben. Genoemde en beschreven materialen zijn interessant. De onderzoeksartikelen staan meestal nogal los van de praktijk. Ook de inhoudelijke discussies over didactiek blijven achter wat een te groot gebrek is voor een docentenblad. Een verbetering zou zijn bètadidactische artikelen invoegen bijvoorbeeld over op welke leeftijd leerlingen op wat voor abstractieniveau exacte vakken aankunnen.

Klik hier voor de Science in School-pagina

Science in School

bespreking uit cursus 2007-2008
bespreking uit cursus 2018-S

(Bespreking door Duncan de G. op 11 oktober 2018)

Gegevens

Inhoud

Eigen indruk

Voordelen

Nadelen



Klik hier voor de Science in School-pagina

Science in School

bespreking uit cursus 2007-2008
bespreking uit cursus 2018-S
bespreking uit cursus 2019-S

(Bespreking door Narda op 31 oktober 2019)

Science in School heeft als doel inspirerend wetenschappelijk onderwijs te bevorderen door de communicatie tussen leraren, wetenschappers en alle andere betrokkenen bij het Europese wetenschapsonderwijs te stimuleren.

Het tijdschrift gaat over wetenschappelijk onderwijs, zowel voor heel Europa als voor verschillende disciplines: het gaat over het uitlichten van het beste in onderwijzen en baanbrekend onderzoek. Het omvat niet alleen biologie, natuurkunde en scheikunde, maar ook aardwetenschappen, techniek en gezondheid, gericht op interdisciplinair werk.

De inhoud omvat lesmateriaal en projecten voor het wetenschappelijk onderwijs met up-to-date informatie over geavanceerde wetenschap, interviews met inspirerende wetenschappers en docenten, recensies van boeken en andere bronnen, vele andere nuttige bronnen voor wetenschapsleraren.

Science in School wordt elk kwartaal gepubliceerd en is gratis online beschikbaar op de website in vele talen , maar niet in het Nederlands. Je hoeft je niet te registreren om artikelen op de website te lezen en te downloaden. Als je je wel op de website registreert (gratis), kunt je je abonneren op de gedrukte versie, e-mailmeldingen ontvangen en reacties op artikelen achterlaten. Gedrukte exemplaren in het Engels worden gratis verspreid over heel Europa, maar is alleen in het engels

Op enkele uitzonderingen na worden artikelen in Science in School gepubliceerd onder Creative Commons-auteursrechtlicenties waarmee de tekst (geen illustraties) met verschillende beperkingen kan worden hergebruikt. (Details op de copyrightpagina).

Science in School wordt gepubliceerd en gefinancierd door EIROforum: een samenwerking tussen acht van Europa’s grootste intergouvernementele wetenschappelijke onderzoeksorganisaties. (=CERN, EMBL, ESA, ESO, ESRF, ILL, EuropeanXFEL, EUROfusion) Het tijdschrift is een non-profitactiviteit en is gebaseerd op het European Molecular Biology Laboratory (EMBL) in Heidelberg, Duitsland

EIRO forum

EIROforum combineert de middelen, faciliteiten en expertise van de aangesloten organisaties om de Europese wetenschap te ondersteunen bij het bereiken van haar volledige potentieel. Zie: www.eiroforum.org
Voor een lijst met EIROforum-gerelateerde artikelen in Science in School, zie: www.scienceinschool.org/eiroforum.
Om in de andere EIRO-nieuwsartikelen te bladeren, zie: www.scienceinschool.org/eironews

Uitgave Nr 48 “Autumn 2019”

Mijn bevindingen ‘first glance’:
het is een kleurrijke uitgave
mooie plaatjes, duidelijke katerns
ziet er modern uit en lijkt geschikt voor de iPad telt 44 pagina’s

De inhoud

Agenda (1 pag) met onderverdeling in artikelen betreffende ‘Understand’ - 4 artikelen
‘Inspire’ - 2 artikelen
‘Teach’ 3 artikelen
Editorial van Hannah Vaak 1 pag.
De 4 ‘Understand artikelen’ (totaal 4 x 4p) = 16 pagina’s
De 2 ‘Inspire’ artikelen (totaal 2 x 3p ) = 6 pagina’s
De 3 ‘Teach’ artikelen (totaal 5+6+7) = 18 pagina’s
Afsluiting 2 pag

De Understand artikelen

1. de 4 pagina’s voor de sponsors:

- korte artikeltjes.

- leuk om te weten en van alles wat (BV. Flu-drugs; asteroids)

2. Biology ‘how plant beat jet-lag’ voor lessen aan 11-19 jarigen. Met vragen, etc. Sluit aan op wat je kent: de biologische klok; jet-lags.

3. Chemistry & Physics voor lessen aan 16-19 jarigen. Met uitleg, vragen, testjes: ‘limoncello and the science of emulsions’. Erg leuk om te lezen, maar ook om te doen.

4. Biology, Chemistry & Health over indoor air pollutions. Doelgroep 11- 19 jarigen. Wederom: ook voor mij leuk om te lezen.

De INSPIRE artikelen

Deze artikelen moeten duidelijk inspireren over wat je met je science opleiding kan gaan doen.
In het eerste artikel wordt er een persoon voor het voetlicht gehaald, die kennis van science mixt met kunst. Zelfs de schildeijen van Rembrandt wordt terloops genoemd.
Het tweede artikel is nog duidelijker en gaat over ‘career focus’: onderliggend is het duidelijk maken aan leerlingen, dat het studeren van science grote kansen biedt aan de maatschappij.

De TEACH artikelen

Het eerste artikel is dus een compleet uitgewerkte chemische proef. Doelstelling is ‘ontdek de chemische formule’ en is bedoelt van 14-19 jarigen. Er wordt Jood gesublimeerd en Tin wordt gewonnen: lijkt mij nog niet gedaan door 14 jarigen!
Het tweede artikel is een methode om de klas kennis te laten maken met echte scientists. Erg leuk plan, maar alleen voor leerlingen die goed engels spreken!
Het derde artikel is een leuke proef om zonnebrand smeerselen zelf te maken en te testen met commerciele middelen. Volgens het tijdschrift geschikt voor 14-17 jarigen.

Nr. 47 “Summer 2019”

Andere naam onder Editorial
Zelfde opbouw en layout.
Zelfde aantal artikel onder dezelfde noemers (Understand, inspire en Teach) Weer leuke onderwerpen met ‘vrouwen in science’, ‘periodiek systeem’, ‘rocket science’...je blijft lezen.

Conclusie

Zeer begrijpbaar tijdschrift: leuk om te zien, leuk om te lezen. Het is gratis!
Het deed mezelf iets denken aan het populaire ‘KIJK’ in Nederland, maar dan zonder onderwijs struktuur. De artikelen zouden inspiratie KUNNEN zijn voor docenten in het VO. Ik zie niet echt direct toepassing voor de proeven (duren lang.. materialen niet voor de hand liggend, etc.) 4 x per jaar: ik ga ze alle 4 zeker helemaal lezen!

Bijgewerkt op zondag 15 december 2019.