Klik hier voor de SSR-site

bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus 2005 J

School Science Review


(Bespreking door Bas Z., 18 oktober 2001)

School Science Review Volume 82 Nr. 301 Juni 2001.

Het blad School Science Review (SSR) wordt uitgebracht door de ASE Association for Science Education, oftewel de Engelse NVOX voor natuurkunde, wiskunde en biologie. Het blad verschijnt 4 keer per jaar en kost £6 per nummer, wanneer je via internet aangeeft dat je een leraar in opleiding bent en je een abonnement neemt voor 3 jaar. De doelgroepen zijn science docenten met leerlingen tussen de 11 en 19 jaar en iedereen die daarin belangstelling heeft.

Het blad is vrij dik, ongeveer 130 pagina’s waarvan ongeveer 20 pagina’s reclame. Verder is het blad ingedeeld in een aantal onderdelen. Het eerste onderdeel bestaat uit index, science year en ingezonden brieven. Het science year is in september van start gegaan en gaat over het promoten van science in alle gelederen. Het is vooral gericht op jongeren, die nog een studie keuze moeten maken. Onder het kopje brieven staan allerlei brieven van lezers met commentaar op voorgaande nummers van het blad.

Daarna volgt een groot aantal artikelen. Hiervan zijn de meeste onderwijskundig en vakdidactisch van aard. Het gaat veel over nieuwe methoden en de kritieken daar op. En tevens staan er een aantal artikelen in met meningen over de huidige gang van zaken op veel scholen. Het merendeel van deze artikelen is niet echt bruikbaar in de les. Wel stond er een mooi artikel over natuurkunde in. Dit kan denk ik ook wel gebruikt worden voor scheikunde onderwijs. Het beschrijft een nieuwe methode om les te geven aan leerlingen. Deze moeten een videoband maken over een onderwerp, voor leerlingen van dezelfde leeftijd alleen deze weten nog niets van het onderwerp af. Dit moeten ze daarom langzaam opbouwen. Eerst alle belangrijke begrippen opzoeken en daarna op volgorde introduceren aan de kijker. Ook in nummer 300 van het blad was er een soort gelijke indeling.

Een ander artikel beschrijft een discussie onderwerp voor science studenten. Dit heet het Charis Project en gaat over een groep zeer geleerde mensen in een luchtballon waarvan er 1 overboord moet want anders stort de ballon neer. Iedere leerling moet dan een van de geleerde spelen en allerlei redenen verzinnen om zijn persoon in de ballon te houden. En redenen verzinnen om een ander overboord te krijgen.

Het volgende onderdeel is Science Notes en dit zijn wellicht handige en praktische tips. Er staan volledige proeven en lessen in. Met alle antwoorden en oplossingen van de vragen en probleem die je tegen zou kunnen komen. Helaas zijn er maar weinig echt gericht op scheikunde. Er staat wel een leuk experiment in. Dit experiment is voor 4e klas leerlingen havo of hoger en beschrijft een methode om natuurlijke stoffen, die eventueel als indicator gebruikt kunnen worden, te ijken.

Er zitten ook een aantal pittige notes in, waaronder een totaal synthese van polypyrole. Een computer programma chemkin, waarmee reactiekinetiek berekend en bekeken kan worden en een methode om vormingsenthalpieën van sigma en pi bindingen te bereken.

Als laatste staat er dan een gedeelte in dat Reviews heet. Dit gedeelte geeft kleine samenvattingen van nieuwe science boeken. Met prijs, uitgeverij en waar ze allemaal te verkrijgen zijn. Dit scheelt een hoop leeswerk.

In combinatie met de website van ASE is het een goede bron voor informatie. Op internet zijn alle oudere nummers te verkrijgen (zolang de voorraad strekt). Ook kun je hier allerlei materialen vinden die je kunt gebruiken in je les. De site biedt ook de mogelijkheid om de artikelen van voorgaande nummers te lezen. Tevens zijn er een aantal links naar andere sites. Waaronder een met leuke plaatjes van het heelal. Veel van de site is goed bruikbaar voor natuurkunde docenten.

Conclusies: Al met al een heel degelijk blad, dat zich qua inhoud niet alleen richt op docenten maar ook op de ontwikkelaars van leermethoden etc. Zelf vind ik dat er te weinig scheikunde in voorkomt. Het is meer een blad voor natuurkunde docenten. De bruikbaarheid van de artikelen en notes is soms een beetje aan de lage kant, maar kunnen soms verrassend uit de hoek komen. In combinatie met het internet is het een goede informatie bron voor leraren. 20 gulden per nummer vind ik wel wat aan de hoge kant, want (een grove schatting) van de 130 bladzijden zijn er 10 zeer goed toe te passen in lessituaties.



Klik hier voor de SSR-site

bespreking uit cursus 2001-2002
bespreking uit cursus 2005 J

School Science Review


(Bespreking door Azem C., 19 april 2005)

Besproken: September 2004 Editie van het tijdschrift School Science Review (SSR)

Het tijdschrift School Science Review(SSR) is een blad dat wordt uitgegeven door de Engelse Association for Science Education (ASE). Dit tijdschrift is bedoeld voor scheikunde/natuurkunde/wiskunde docenten met leerlingen tussen 11 en 19 jaar en geschreven door docenten, academici en wetenschappers die hun brood uit science education verdienen. SSR was eerst in juni 1919 gepubliceerd en verschijnt vier keer per jaar. Dit blad telt 128-144 bladzijden en heeft een B5 maat met een kleurige kaft. 17000 stuks wordt gedrukt en verzonden naar inter-nationale leden van de ASE, waaronder bibliotheken en leraren instituten wereldwijd.

SSR is altijd een blad geweest met diverse artikelen over ontwikkelingen in wetenschap en technologie, wetenschapsgeschiedenis, wetenschapsonderwijs en wetenschappelijk onderzoek in het onderwijs.

Het doel van SSR is:

  1. informeren van lezers over innovatie en ontwikkelingen, klein en groot , in science education
  2. ontwikkeling van lezer’s kennis en uitoefening van science education
  3. verspreiden van onderzoek en beurzen die relevant zijn voor lezer’s onderwerp en pedagogische kennis in en om science education

Er zijn ongeveer 12 zelfstandige artikelen en 12 science Notes per issue. Daarnaast zijn er 15 bladzijden over ICT en Web/boek reviews. Het grootste deel van het blad wordt besteed aan een algemeen thema-onderwerp zoals

Het merendeel van deze artikelen is niet echt bruikbaar in de les. En tevens staan er een aantal artikelen in over onderwerpen zoals “ misvattingen van kinderen over smelten en vriezen” en “verhalen vertellen in science” . Dit soort artikelen bevat handige en praktische tips voor een beginnende docenten. Ik vind jammer dat dit tijdschrift niet op internet te lezen is, maar er is wel een plan om het op internet te zetten.


Gepubliceerd op vrijdag, 19 oktober 2001, gewijzigd op zaterdag, 6 april 2019.