Klik hier voor de TDB-site

Tijdschrift voor didactiek der bèta-wetenschappen


(Bespreking door W. van B., 2 november 2000)

Titel:
TDbèta

subtitel:
Tijdschrift voor didactiek der bèta-wetenschappen

Betreft:
Een zes-maandelijks tijdschrift voor de didactiek van de wiskunde en natuurwetenschappen met studies, onderzoek en beschouwingen over onderzoek in de bèta-wetenschappen.

Doelgroep:
Het blad richt zich op didactici.

Frequentie:
Eerst 3 nr’s per jaar,
Later 2 nr’s per jaar,
(nu 1 nummer per jaar ?)
(straks ?)

Contributie:
fl. 17,50 per jaargang.

“Het tijdschrift is bedoeld voor ieder die via werk of studie te maken heeft met onderwijs een didactiek van de wiskunde en de natuurwetenschappen, en die belangstelling heeft voor een wetenschappelijke benadering van vraagstukken op dit terrein.” aldus het colofon.

Het aanzien van het blad is niet zo groot. De frequentie wordt ook steeds minder. De nummers zijn thematisch ingericht.

Het nummer van het jaar 2000 betreft verwerven van onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. Er staan zes artikelen in die gaan over deze deze aspekten voor de bovenbouw van havo en vwo.
Er is een voorwoord met een kort overzicht van de artikelen.
De artikelen starten met een summary in het Engels. Blijkbaar is er ook buitenlandse belangstelling voor dit blad.

Artikel 1)
Vaardigheden ontwikkeling in tweede fase leidt tot aan leren van deelvaardigheden. Auteurs pleiten voor ontwikkeling van attitudes voor leren onderzoeken en ontwerpen.

Artikel 2)
Literatuurstudie naar verwerven van onderzoeksvaardigheden bij bèta-vakken. Soorten kennis die nodig zijn om onderzoek te kunnen doen.

Artikel 3)
Ontwikkeling, ervaringen en onderzoek aan wiskundeopdrachten per computer.

Artikel 4)
Artikel over technisch ontwerpen.

Artikel 5)
Artikel over ontwikkelen van handleidingen voor docenten over profielwerkstukken.

Artikel 6)
Onderzoek over leren onderzoeken.

Er volgt een samenvattende slotbeschouwing over de artikelen.

Tot de doelgroep van dit tijdschrift hoort, behalve didactici, waarschijnlijk ook een selecte groep docenten. Lio’s behoren niet tot de doelgroep, hiervoor is het te wetenschappelijk en veel te weinig praktisch.


Gepubliceerd op zondag, 23 september 2001, bijgewerkt op zaterdag, 6 april 2019.