Chemie in der Schule


(Bespreking door Arjen K., 9 november 2000)

Uitgever: Pädagogischer Zeitschriftenverlag GmbH & Co. Berlin
Verschijnt: 4x per jaar (maart, juni, september en december). Er verschijnt ook een PZV-Ratgeber.
Prijs: 73 DM
Bedoeld voor: Docenten middelbaar onderwijs.

Het van oorsprong Oostduitse blad doet wat sober aan, maar dat kan te wijten zijn aan de zwart-wit kopieën die ik heb gekregen. Het blad begint met een inhoudsopgave, die is opgedeeld in vier categorieën. De eerste categorie, Praxis des Unterrichs, verwijst voornamelijk artikelen die betrekking hebben op experimenten in de klas en aanvullende lesstof, de tweede categorie, Forum, verwijst naar artikelen van meer didactische aard en de laatste twee categorieën, Mosaik en Sammelkarten, verwijzen naar een aantal kleine vaste onderdelen van het blad.

Zoals gezegd gaan de eerste artikelen vooral over chemie in de klas. In het eerste artikel wordt geëxperimenteerd met leerlingen van de basisschool die zelf experimenten mogen uitvoeren. Ze kunnen kiezen uit een beperkt aantal chemicaliën en gereedschappen. Zo lezen we over een leerling die ijzer, ijzeroxide en zwavel bij elkaar gooit en het verhit. Tot zijn verbazing merkt de leerling op dat er een nieuwe stof is ontstaan, een verbinding uit de toegevoegde stoffen. Er stonden nog meer van dergelijke voorbeelden in, wat mij dus erg verbaasde. Ik geloof niet dat een leerling van de basisschool met bijna geen chemische kennis tot de conclusie komt dat er een nieuwe stof ontstaat uit de elementen.

Een ander interessant artikel betrof een artikel over het gebruik van water in de klas om allerlei chemische processen te verklaren. Allereerst wordt opgemerkt dat om scheikunde te doen leven bij de leerlingen er voorbeelden van stoffen en processen uit het dagelijks leven moeten worden gebruikt. De meeste van deze stoffen zijn echter ongeschikt. Daarom wordt als alternatief de stof water aangedragen. Vervolgens staan er enkele experimenten met water (verdampen, Hoffmann). Als voorbeeld van een chemische reactie wordt de reactie tussen ijzer en zwavel genoemd en worden nog enkele reacties vermeld. Het volgende interessante artikel is de moeite waard voor Erik. Het betreft een artikel over het gebruik van gereedschap uit de pharmacie en lijkt enigszins op de microschaal experimenten. Een aantal experimenten met dit gereedschap staan beschreven in het artikel, waaronder het kraken van parafine, het destilleren van alcohol en de winning van zwaveldioxide uit pyriet. Een ander artikel beschreef de thermodynamica achter de reactie tussen koolstof en water. Dit artikel was volgens mij eerder interessant voor de docent dan voor de leerling, omdat de wiskunde nogal pittig was.

Het laatste deel van het tijdschrift was gewijd aan drie didactische artikelen en een aantal vaste rubrieken (Mitteilungen, waarin een overzicht wordt gegeven van o.a. belangrijke conventies)

Oordeel:

Het blad bevat veel interessante informatie, is duidelijk van opzet en ziet er professioneel uit. Toch zou ik er zelf geen abonnement op nemen, omdat het Duits mij te moeilijk af gaat. Mocht ik goed in Duits zijn, dan zou ik wellicht een abonnement overwegen.


Vanaf oktober 2000 zijn Chemie in der Schule en Praxis der Naturwissenschaften-Chemie opgegaan in Praxis der Naturwissenschaften-Chemie in der Schule.
Gepubliceerd op zondag, 23 september 2001, bijgewerkt op zaterdag, 6 april 2019.