Kennisbasis


Onderstaand een lijst van de literatuur die we in de werkcolleges van het eerste semester behandelen. Soms wordt niet het hele artikel of boek besproken. Ik beperk me bij de vragen in de kennisbasistoets uiteraard tot de opgegeven delen.

  1. Alberts, G., & Kaenders, R. (2005). Ik liet de kinderen wél iets leren : interview Pierre van Hiele. Nieuw Archief voor Wiskunde, 5/6(3), 247-251.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (205K)
  2. Antwerpen, A. van (1978). Is een element een stof? Faraday, 47, 110-112.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (600K)
  3. Berg, E. van den, & Buning, J. (1994). Practicum leren ze wat? NVOX, 19(6), 245-249.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (995K)
  4. Bertona, C., Kleijn, E., de, Hennink, D., Apotheker, J., Drooge, H., van, Waals, M., et al. (2015). Scheikunde vwo : syllabus centraal examen 2017.
    Beschikbaar als pdf (1 MB pdf-file)
  5. Bodner, G.M. (2001). Why lecture demonstrations are ‘exocharmic’ for both students and their instructors. University Chemistry Education, 5, 31-35.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (168K)
  6. Breemer, P. van den (2004). Chemie Concreet: zelf scheikunde ontdekken op school en daarbuiten, Driebergen: Stichting publicaties van de Vereniging van vrije scholen.
    Hoofdstuk 9 is als pdf-file te lezen (208K)
  7. Bulte, A., Carelsen, F., Davids, W., Morélis, J., Pilot, A., Velthorst, N. & Vos, de, W. (1999). Dilemma’s in de schoolscheikunde NVOX, 24(6), 289-291.
    Het artikel is als html te lezen
  8. Carelsen, F., & Kramers-Pals, H. (1999). Begrippen in beeld : concept mapping in de klas. NVOX, 24(3), 122-124.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (468K)
  9. Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1985). Children’s ideas in science. Milton Keynes & Philadelphia: Open University Press.
    Het inleidende hoofdstuk is als pdf-file te lezen (641K)
  10. Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Making sense of secondary science : research into children’s ideas. London & New York: Routledge.
    Het hoofdstuk over elektriciteit is als pdf-file te lezen (825K)
  11. Eilks, I., Rauch, F., Ralle, B., & Hofstein, A. (2013). How to allocate the chemistry curriculum between science and society. In I. Eilks & A. Hofstein (Red.), Teaching chemistry - a studybook : a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers (pp. 1-36). Rotterdam / Boston / Taipei: Sense Publishers.
    Preview: eerste hoofdstuk (1,9 MB pdf-file)
  12. Feldman, A. (2000). Decision making in the practical domain : a model of practical conceptual change. Science Education, 84(5), 606-623.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (111K)
  13. Furió, C., Azcona, R., Guisasola, J., & Ratcliffe, M. (2000). Difficulties in teaching the concepts of ‘amount of substance’ and ‘mole’. International Journal of Science Education, 22 (12), 1285-1304.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (220K)
  14. Gruijter, J., de. (2014). Macro-meso-micro is echt vernieuwend in de scheikunde. NVOX, 39(3), 122-124.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (266 kB pdf-file)
  15. Goedhart, M.J. & Verdonk, A.H. (1989). Significante cijfers bij rekenen en meten. NVON-maandblad, 14(9), 397-399.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (460K)
  16. Hondebrink, J.G. (1981). Voorzichtig met elementen. Faraday, 50, 88-90.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (660K)
  17. Hooykaas, R. (1947). De wet van elementenbehoud. Chemisch Weekblad, 43, 526-531.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (1,1M)
  18. Jansen, G., & Hondebrink, J. (1991). Hoe pak ik een problem aan?Enschede: SLO.
    Het fragment “Wat zijn de fasen en stappen van SPA?” is als pdf-file te lezen (240K)
  19. Johnstone, A. H. (1993). The development of chemistry teaching : a changing response to changing demand. Journal of Chemical Education, 70(9), 701-704.
    Het artikel is als pdf-file te downloaden (binnen UvA-domein, of via VPN) (4,23M)
  20. Jong, O. de (1991). Chemisch rekenen: kruis of mol? NVON-maandblad 16, (3), 85-88.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (556K)
  21. Kaper, W. H., & ten Voorde, H. H. (1991). Problemen in de begripsontwikkeling in relatie tot de aanpak van docent en studieboek-schrijver. Tijdschrift voor Didactiek der β-wetenschappen, 9 (1), 3-28.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (77K)
  22. Lemke, J. L. (1993). Talking science : language, learning and values. (Second printing.). Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
     Het eerste hoofdstuk is als pdf-file te lezen (2,1 MB pdf-file)
  23. Loughran, J., Mulhall, P., & Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge in science : developping ways of articulating and documenting professional practice. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 370-391.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (172K)
  24. Meijer, M., Bulte, A., & Pilot, A. (2012). Contexten in macro-meso-micro denken. NVOX, 37(8), 382-384.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (1,5 MB pdf-file)
  25. Meijer, M. & Dolfing, R. (2016). Macro-meso-microdenken in de lerarenopleiding: voor docenten scheikunde en hun opleiders. Enschede: SLO.  Downloaden vanaf SLO-site (2,3 MB pdf-file)
  26. Mills, I., & Milton, M. (2009). Amount of substance and the mole [Electronic Version]. Chemistry International , 31. Geraadpleegd 11 augustus 2009, van http://www.iupac.org/publications/ci/2009/3102/1_mills.html
  27. Morélis, J. (1990). Significante cijfers : hoe zit dat nou? NVON-maandblad, 15(10) 428- 430.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (332K)
  28. Mulford, D. R., & Robinson, W. R. (2002). An inventory for alternate conceptions among first-semester general chemistry students. Journal of Chemical Education, 79(6), 739-744.
    Het artikel is als pdf-file te downloaden (binnen UvA-domein, of via VPN) (178K)
    De test is als pdf-file te downloaden (binnen UvA-domein, of via VPN) (31K)
  29. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accomodation of a scientific conception: toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (1M)
  30. Schwartz, Y., Dori, Y. J., & Treagust, D. F. (2013). How to outline objectives for chemistry education and how to assess them. In I. Eilks & A. Hofstein (Red.), Teaching chemistry - a studybook : a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers (pp. 37-65). Rotterdam / Boston / Taipei: Sense Publishers.
    Preview: tweede hoofdstuk (1,9 MB pdf-file)
  31. Sutton, C. (1996). Beliefs about science and beliefs about language. International Journal of Science Education, 18(1), 1-18.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (1,8M)
  32. Talanquer, V. (2006). Commonsense chemistry: a model for understanding students’ alternative conceptions. Journal of Chemical Education, 83(5), 811-816.
    Het artikel is als pdf-file te downloaden (binnen UvA-domein, of via VPN) (120K)
  33. Umans, A.J.H. (1980). De begrippen element en enkelvoudige stof. Faraday, 49, 202-208.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (960K)
  34. Verhagen, J. & Slits, H. (1981). Het elementbegrip fenomenologisch. Faraday, 50, 196-198.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (672K)
  35. Vos, M., & De Gruijter, J. (2014). Context materiaaldesign: het verklaren van eigenschappen van spindraad. NVOX, 39(9), 476-478.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (1,1 MB pdf-file)
  36. Werfhorst, H. G., van de, Sullivan, A., & Cheung, S. Y. (2003). Social class, ability and choice of subject in secondary and tertiary education in Britain. British Educational Research Journal, 29(1), 41-62.
    Het artikel is als pdf-file te lezen (365K)

Gepubliceerd op dinsdag, 13 juli 2010, laatst gewijzigd op zondag 1 maart 2020.