M a t e r i a l e n :
1. S o f t w a
r e :
Java wordt voornamelijk het materiaal waarmee wij
aan de slag gaan. De omgevingen
waarbinnen wij Java programmeren zijn JCreator LE en
Eclipse. Eclipse bleek de prettigste omgeving voor
zowel weergave van packages als de real-time debug mogelijkheden.
Van Java werd de SDK versie 1.5.2 gebruikt.
De belangrijkste buitengewone bibliotheek (bestaande uit
3 packages) in Java: Java3D.jar (dit zal nog meer uitvoerig
aan bod komen in het labjournaal en bij de broncode).
2. H a r d w a
r e :
Er is gewerkt op meerdere computers:
- Acer, notebook Aspire 3610 met M380 1.6Ghz processor, 512Mb
RAM geheugen
- Asus, AMD Athlon XP 2400+ processor, 784 Mb RAM geheugen
- Dell UNIX machines, gebouw Euclides, ruimte 1.26
- Dell Windows machines, gebouw Euclides, ruimte 1.24
3. L
i t e r a t u u r :
- Het handboek "An Introduction to Robotics
for the Computer Sciences" van Leo Dorst, uitgave maart
2001.
- Menig API (application programming interface) van gebruikte
en onderzochte Java packages
- "Java by Dissection" door I. Pohl en C. McDowell
(uitgave uit 2000)
- "Linear Algebra with Applications" door O. Bretscher
(derde editie, 2005)
M e t h o d e :
De methode zal vooral een iteratief proces van beschrijven,
ontwerpen, programmeren, testen, en debuggen beslaan. We stellen
ons steeds sub-doelstellingen (means-end-analysis)
en ondervinden gaandeweg in hoeverre de doelstellingen haalbaar
blijken, en hoe deze doelstellingen aangepast dienen te worden
om binnen het gestelde tijdsbestek toch een enigszins interessante
applicatie op te leveren. We werken daarnaast steeds samen
of apart op papier enkele ideeën uit om ze vervolgens
in pseudocode te beschrijven en tot slot in Java te implementeren.
Ook zijn momenten van rust belangrijk om te relativeren over
de tijdsdruk, de haalbaarheid en relevantie van doelstellingen
binnen de context van de opdracht.
We overwegen verder zowel afzonderlijk enkele klassen
te programmeren om ze vervolgens samen te voegen, als
ook gezamelijk te programmeren (een persoon achter
het toetsenbord, de ander kijkt en denkt dan hardop mee).
We verwachten niet direct veel waarnemingen en resultaten
te moeten behandelen in de vorm van statistische data, maar
worden gebonden aan vooral debug-sessies van onze Java code.
|