Literatuur


Op deze pagina staat een begin van een overzicht van literatuur die bruikbaar en interessant is voor (aankomende) leraren scheikunde. Sommige tijdschriften in het overzicht zijn besproken door de LiO’s. Zoveel mogelijk zijn ook links naar de web-sites van de tijdschriften gemaakt.

Vrijwel alle genoemde boeken en tijdschriften zijn aanwezig in de Bibliotheek Bètawetenschappen, of beschikbaar via de digitale bibliotheek.

Tijdschriften voor leraren

Didactief

Tijdschriften voor scheikundeleraren

Chem13 news
Chemie Aktueel
Chemie in der Schule1
Chemistry Education Research and Practice
Chemistry in Action!
Education in Chemistry
Impuls
Journal of Chemical Education
NVOX
Praxis der Naturwissenschaften - Chemie1
School Science Review
Science in School

1 Vanaf oktober 2000 zijn Chemie in der Schule en Praxis der Naturwissenschaften-Chemie opgegaan in Praxis der Naturwissenschaften-Chemie in der Schule

Tijdschriften voor chemici

C2W (Chemisch2Weekblad)
Chemie Magazine

Tijdschriften voor didactici

Tijdschrift voor didactiek der bèta-wetenschappen
Chemistry Education Research and Practice
chimica didactica
Science Education
International Journal of Science Education
Journal of Research in Science Education
Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften

Tijdschriften voor leerlingen

KIJK
New Scientist (voortzetting van NWT Magazine (voortzetting van Natuur & Techniek))
Quest
The Mole

Tijdschriften over ICT in het onderwijs

4W: Weten Wat Werkt en Waarom

Kennisbasis

Ten behoeve van de kennisbasistoets heb ik een lijst gemaakt van de literatuur die in het eerste semester aan bod komt.

Boeken

Barke, H.-D., Hazari, A., & Yitbarek, S. (2009). Misconceptions in chemistry : Addressing perceptions in chemical education. Berlin: Springer.
Brock, W.H. (1992). The Fontana history of chemistry. London: Fontana Press.
Brouwer, N. (red.) (2002). Voor de klas : voorbereidingen op de praktijk. Bussum: Coutinho.
Bruggink, M. (2017). Activerende werkvormen voor bètadocenten : praktische voorbeelden. Antwerpen / Apeldoorn: Garant.
Bryson, B. (2004). Een kleine geschiedenis van bijna alles. Amsterdam & Antwerpen: Atlas.
Ebbens, S., Ettekoven, S. & van Rooijen, J. (1996). Effectief leren in de les : basisvaardigheden voor docenten. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Eilks, I., & Hofstein, A. (Eds.). (2013). Teaching chemistry - a studybook : a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers. Rotterdam: Sense Publishers.
Eilks, I., & Hofstein, A. (Eds.). (2015). Relevant chemistry education : from theory to practice. Rotterdam: Sense Publishers.
Gilbert, J. (Ed.). (2004). The Routledgefalmer reader in science education. London: RoutledgeFalmer.
Gilbert, J. K., & Treagust, D. (Eds.). (2009a). Multiple representations in chemical education. Dordrecht: Springer. Beschikbaar als e-book via VPN
Herron, J. D. (1996). The chemistry classroom : formulas for successful teaching. Washington, DC: American Chemical Society.
Van Hiele, P.M. (1997). Structuur. Zutpen: Thieme.
Lemke, J.L. (1993). Talking science : language, learning and values. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation, second printing.
Loughran, J., A. Berry & P. Mulhall (2006). Understanding and Developing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge. Rotterdam: SensePublishers.
Pfeifer, P., Häusler, K. & Lutz, B. (red.) (1992). Konkrete Fachdidaktik Chemie. München: R. Oldenbourg Verlag.
Roesky, H.W. & Möckel, K. (1994). Chemische Kabinettstücke. Weinheim, Basel...: VCH.
Sacks, O. (2001). Oom Wolfraam en mijn chemische jeugd, Amsterdam: Meulenhoff. Chapter 7
Shakhashiri, B.Z. (deel 1: 1983, deel 2: 1985, deel 3: 1989, deel 4: 1992). Chemical demonstrations: a handbook for teachers of chemistry. Madison, Wisconsin: University of Wisconsin Press.
Somers, T. & van der Velden, K. (2023). Leren(,) denken en werken als Natuur- en Scheikundedocent. Nijmegen: Kans.
Sutton, C.R. (1992). Words, science and learning. Buckingham, Philidelphia: Open University Press.
Verhoeven, N. (2007). Wat is onderzoek? Praktijkboek methoden en technieken voor het hoger onderwijs (2de, herziene druk). Amsterdam: Boom onderwijs.  Hoofdstuk 1 (1,4 MB pdf-file)

Boeken om je scheikundekennis op te krikken

Hondebrink, J. G. (1998). Scheikunde de basis : chemische basiskennis voor bedrijf en beroep voor opleiding en onderwijs voor zelfstudie en studiehulp. Den Haag: ten Hagen & Stam.
Zumdahl, S. S. & Zumdahl, S. A. (2009). Chemistry (8th ed., International student ed.). Belmont, CA: Brooks Cole.

Kookboeken

Lister, T. & H. Blumenthal (2005). Kitchen chemistry. London: Royal Society of Chemistry.
Mariën, E. & J. Groenewold (2007). Cook & chemist : smakelijke experimenten uit de moleculaire keuken voor iedere kookliefhebber. Uithoorn: Karakter.
McGee, H. (1992). Over eten en koken: wetenschap en overlevering in de keuken. Amsterdam: Bert Bakker.
This, H. (1993). Les secrets de la casserole. Parijs: Belin.
This, H. (2006). Molecular gastronomy : exploring the science of flavor. New York: Columbia University Press.

Bibliotheken

Voor scheikunde-LiO’s aan de UvA zijn drie bibliotheken ‘onmisbaar’:

Bibliotheek Bètawetenschappen
Het AMSTEL Instituut had een kleine bibliotheek, gespecialiseerd in de didactiek van en het onderwijs in de natuurwetenschappen. Deze is nu opgenomen in de Bibliotheek Bètawetenschappen in de nieuwbouw van de FNWI aan de Kruislaan 904.
   
Digitale Bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam
Met browser, pdf-cliënt en UvAnetID toegang tot databases, catalogi en honderden tijdschriften.
Als je van buiten het UvA-domein de digitale bibliotheek wilt benaderen, heb je een VPN-verbinding nodig.
   
Mediatheek Wibautstraat
In het Kohnstammhuis zat op de tweede verdieping een bibliotheek van de Hogeschool van Amsterdam. Met je UB-pas (of collegekaart) kon je hier boeken lenen. Er stond ook een kleine collectie schoolboeken. Waar dat alles gebleven is weet ik niet, maar de hele boel is verhuisd. Daarom een link naar de bibliotheek van de HvA.



Bijgewerkt op maandag 18 september 2023.